Varför behöver vi prata om kvinnors företagande?

Hurra! Idag är det Internationella kvinnodagen! Stort grattis till alla oss kvinnor!

(och den man som nu är på väg att säga ”men hallååå varför finns det ingen Internationell mansdag så är svaret att jo, det finns det – google it!)

Så fort man pratar om kvinnors företagande kommer det alltid någon – man eller kvinna – som frågar: ”Varför behöver vi skilja på kvinnors företagande? Kvinnors företagande ser väl likadant ut som mäns? Eller menar du att kvinnor är mindre bra på att driva företag?!?!” 

Och nej, det är det såklart ingen som säger. Det handlar inte om att särskilja på hur kvinnor och män driver eget. Vi är företagare, punkt slut. Stora, små, framgångsrika, mindre framgångsrika, växande, stillastående, lönsamma, olönsamma osv osv. Kort sagt, alla kategorier.

Däremot är det väldigt många färre kvinnor som driver eget (andelen är 27 %) och då är det viktigt att prata om kvinnors företagande som ett begrepp. Det vill säga: Varför ser det ut så här? Och vad kan man göra åt det? Lyfta frågan från individnivå till en samhällsnivå. 

Det räcker inte att säga att ”kvinnor ska ta sig i kragen och börja starta företag” – tyvärr. Grundläggande strukturer i samhället måste förändras för att något ska hända. Kvinnor drar till exempel fortfarande det största lasset hemma och tjänar mindre (vilket gör att man kanske inte har möjlighet eller vågar ta risken att starta eget) och det är inget kvinnor kan lösa själva från en dag till en annan. Lägg därtill normer i samhället som gör att vi ofta ser en man i kostym framför oss när vi pratar om företagare.

Och ja, självklart finns det många kvinnor som har jämställda förhållanden och tjänar mer än sina män, men nu pratar vi generellt sett över hela samhället. Och tyvärr, där ser det inte ut så.

Däremot betyder det förstås inte att man som kvinna ska ge upp drömmen om att starta företag. Herregud, nej! Det finns så många coola, framgångsrika, häftiga kvinnor som driver eget – och det blir alltfler. Inspireras av dem, bilda nätverk, hämta kunskap, prata om utmaningar och möjligheter, stå på dig och kör hårt, säger jag. Hoppas att du hittar massor av inspiration till det här på driva-eget.se och i tidningen.

Hurrra, än en gång för oss!


Behandla kunden som din gäst
Så skapar du en vinnande företagskultur

Behandla kunden som din gäst

Ett enkelt hej med ett leende gör skillnad för kunden. Experten tipsar hur du skapar en vinnand...

Nyhetsbrev