Vårda och skydda din kärnverksamhet

Helena Kubicek Boye

Publicerades: 13 februari, 2012

Din kärnverksamhet, det du gör som du är allra bäst på, det som gör din verksamhet, din specialist helt unik är din absolut viktigaste del av företaget. Det är kring den du bygger dina tjänster och produkter. Det kan vara en innovation du själv tagit fram, eller en tjänstemodell du jobbar utifrån. Kärnan i verksamheten är det som gör att ditt företag står sig i konkurrensen, att man väljer dig framför en annan leverantör.

Men det är också kärnverksamheten som är din satsning som inte bara ska bära dig och ditt företag, utan som även gör dig otroligt sårbar. Det är det benet du valt att stå på och vad händer den dagen då modellen eller tjänsten ifrågasätts, kan du fortsätta jobba ändå? Kan du fortsätta leverera på samma boliner. Vad du valt som din kärnverksamhet bör du därför vårda och ständigt underhålla. Kringprodukter kanske kan skalas bort så du har fullt fokus och skapar en stark tjänst och produkt.

 

  • Hur har du formulerat din kärnverksamhet?
  • Hur kan du spetsa den ytterligare?
  • Vad kan du göra för att skydda din kärnverksamhet? stärka benet du står på?
  • Hur kan du göra för att förfina och bygga vidare på den?