Vänta inte med din produkt

Mikaela Holegård

Publicerades: 5 november, 2014

För 8 år sedan designade jag ett hundtäcke. Jag såg, som vanligt, ett problem med de modeller som fanns på marknaden och ville hitta en bättre lösning. De hade inte de funktioner som jag önskade att ett hundtäcke skulle ha. Jag började skissa på en modell utifrån den kravlista som jag hade för produkten. Först på papper för att sedan rita upp täcket i rätt storlek och slutligen klippa ut täcket i tyg.

Efter att ha provat modellen på min ena hund lämnade jag mönstret till en sömmerska, som fick sy upp täcket. Materialvalet blev ull och fleece, och efter ett par dagar hade jag mitt uppsydda täcke i handen. Och där stannade hela processen. Min sömmerska var inte intresserad av att ha någon produktion, plus att det hade blivit ett dyrt val av tillverkare då det finns betydligt smidigare och billigare alternativ. Men det visste jag inte då. Där stod jag med mitt täcke och visste inte hur jag skulle gå vidare. Den planerade täckeskollektionen lades bokstavligen på hyllan.

Onödigt. Högst onödigt. När jag tittar på samma marknad idag, den med hundtäcken, ser den helt annorlunda ut. Idag finns det flertalet varumärken vars modeller liknar den som jag lät sy upp för flera år sen.  Så när jag nu står med samma planer om att skapa en täckeskollektion måste den första kravlistan ändras och en djupare analys av marknaden och kundernas behov måste göras. Jag väljer att se det som positivt då den här processen blir mer lärorik. Men det största jag har lärt mig är att inte vänta, utan har jag inte de kunskaper som krävs får jag söka personerna som har den. Lösa problemet, helt enkelt. Inom några dagar får jag de två första prototyperna av min nya modell som jag och min kompis ska testa på våra hundar under helgen då vi ska till Luxemburg och tävla agility. En större utprovning kommer att göras på HUND2014, en hundmässa på Stockholmsmässan (Älvsjö) i december.

Vänta inte. Den inställningen har jag med min första produkt, som jag har arbetat med i snart ett år. Det har blivit en långdragen process av olika anledningar, men målet är att lansera den i januari, då jag ska ställa ut på Formex. Mer om det i nästa inlägg.