Vad hindrar dig från att starta?

– Jag kan inte starta ännu…
– Varför inte det?
– Jag har inte fått igång min hemsida, folk frågar vad jag gör… Jag måste få klart min logga, trycka upp material…
– STOPP!

Ungefär så var diskussionen jag hade med en vän härom veckan. Och om du går i samma tankar så vill jag säga till dig som jag sa till henne: gräv där du står. Använd de resurser du har. Du behöver inte; en perfekt logga, en supersnygg hemsida, den perfekta texten, tusen följare på sociala medier eller något annat som du “tror” du behöver.

Innan du skapar den där fantastiskt snygga hemsidan med den perfekta loggan så är det viktigt att du vet vem som ska besöka sidan, vem som är vad vi kallar “ideal kunden”. Om du känner att du inte kan starta riktigt än så kanske detta kan hjälpa dig att komma igång.

  • Gå igenom vem din ideal kund är. Gå ner på djupet så att du verkligen känner “hen”. Tänk på saker som inkomst, intressen, rädslor, behov, högsta önskan etc.
  • Baserat på steg ett så kan du nu börja skapa ditt varumärke. Vad står ditt varumärke för? Vad ska eventuella kunder se/känna/höra när ditt varumärke nämns?
  • Arbeta gärna med en grafisk designer för att ta fram din logga. Det finns även andra mer “prisvärda” alternativ men det är värt att komma ihåg att loggan är en investering. Tänk på att loggan ska reflektera vad ditt företag står för och vara lätt att känna igen.
  • Använd dina nuvarande resurser, sociala medier, vänner, bekanta, linked in etc. för at marknadsföra dig.
  • Att hålla en mer neutral stil när det gäller marknadsföringen innan du bestämt hur logga etc ska se ut, gör det enklare att byta till dina egna färger när det väl är bestämt.
  • Vill du ändå få upp en hemsida och visa vad du gör trots att designen inte är klar? Använd en enkel neutral stil och dela det mest väsentliga dina potentiella kunder söker efter. Arbeta med dina texter medan du väntar på att designen blir klar.
  • Gör en marknadsföringsplan för de kommande 6 månaderna, hur, var, när, med vem?

Sluta tänka så mycket. Ta vara på de resurser du har idag! Låt inte eventuella rädslor stå i vägen. Gör du grund arbetet så går det mycket lättare sedan.
Vad hindrar dig från att starta eller komma vidare? Lämna gärna en kommentar så ska vi se om vi inte kan hitta en lösning!


Behandla kunden som din gäst
Så skapar du en vinnande företagskultur

Behandla kunden som din gäst

Ett enkelt hej med ett leende gör skillnad för kunden. Experten tipsar hur du skapar en vinnand...

Nyhetsbrev