Vad har Stjärnsäljaren gemensamt med Melodifestivalen?

Max Söderpalm

Publicerades: 11 mars, 2013

Jag tänkte börja det här blogginlägget med att  fråga dig en sak:

– Hur många gånger försöker du sälja under ditt säljsamtal?

Många företagare jag träffar skulle säkert svara:

– Jag försöker inte sälja någon gång. Jag är så rädd om min relation med kunden.

Där hittar du det kanske största tankefelet som en affärsman eller affärskvinna kan råka ut för. För om kunden gillar dig och är intresserad av det som du säljer kan du försöka sälja till kunden hur många gånger som helst.

Och det kan jag bevisa.

Igår var det årets största tv-kväll i Sverige. Finalen i Melodifestivalen med över 4 miljoner tittare. Jag bestämde mig direkt för att undersöka hur många gånger dom skulle försöka sälja till mig under kvällen.

Gissa om dom vågade!

Redan innan programmet började satt en av världens största DJ-stjärnor och agerade positiv referens och utmanade alla att köpa, i det här fallet ringa och rösta så mycket som möjligt.

När programmet sedan startade stod programledarna och tog nästa avslut. Dom läste upp sin produkt, och hur man köpte den genom att rabbla telefonnumret och visa det i rutan. För att lära oss att köpa.

Och på den vägen fortsatte det. Under hela programmet handlade det mer om hur du skulle köpa än om dom artister som tävlade.

Var det någon som blev sur? Nej! Och ändå tog dom avslut på oss i mer än 2 timmar! I sträck!!!

Eftersom vi får anta att den som tittar på programmet tycker att är intressant så tycker den som tittar att det är ok att dom säljer.

Precis som DIN KUND.

Om du som en sann Stjärnsäljare ser till att din kund både gillar att prata med dig och att är intresserad av det du säljer. Då kan du göra som Melodifestivalen och sälja hur många gånger som helst. Utan att kunden blir sur eller tycker du är tjatig.

Det är så som Stjärnsäljaren gör!

Apropå det som Melodifestivalen säljer… Tillhör du dom som köpte? Och i så fall köpte du en röst på någon av dom som INTE vann?

Reklamerade du? Ringde du upp klagomuren på SVT och agerade missnöjd kund och skällde ut den som satt jour? Bildade du folkopinion mot det fruktansvärda faktumet att fel låt vann och du inte fick din leverans?

Tror inte det… Melodifestivalens kunder är så insålda på det dom köper att dom inte ens behöver få sin leverans. Tala om trogna kunder!

Se till att du levererar det som du säljer till minst 100 % varje gång och våga sälja många gånger i varje säljsamtal.

Där har du nyckeln för en lyckad marsförsäljning.

Nuuuuu kör vi!

Allt går!

– Max

PS. Vill du lära dig att avsluta som en Stjärnsäljare? Det fanns 2 platser kvar på kursen Bli en bättre avslutare 1 dag i Göteborg och Stockholm.

All info och anmälan HÄR

Annars hittar du massor av träning på hur du vågar avsluta i min bok 30 sätt att göra affär