Vad gör man inte för världens bästa målgrupp?

Letar du efter min blogg Frilansskolan? Klicka här!

Igår höll jag en workshop för några av mina tidningskolleger. En av övningarna var att beskriva sin målgrupp i tidningen och på nätet. Syftet var att se hur/om de skiljer sig åt och analysera vad de olika målgrupperna vill ha. Vad som funkar i tidningen kanske inte alls fungerar på nätet – och omvänt.

Det fick mig att fundera mer kring allt kul och bra man kan göra när man har ”sin”, nischade målgrupp.

Det är ju så lätt att man utgår från sin egen produkt – det här säljer JAG. I stället för att vända på steken och säga: Okej, jag har den här målgruppen – vad kan jag ge dem? Vad har de för behov just idag? Hur fyller jag det med min produkt eller tjänst? Vad kan just jag, med mina kunskaper och erfarenheter, erbjuda dem?`

Det låter så självklart, ändå är det nästan som att ju mer man jobbar med en produkt eller tjänst, desto svårare blir det. Till slut kan man sin grej så bra att man inte märker att världen omkring en har förändrats och målgruppen med den.

Kanske är det just det här jag tycker är roligast med att jobba med Driva Eget. Vi har ju helt klart världens bästa målgrupp – småföretagare. Och för dig som ingår i målgruppen har vi vår produkt – tidningen och sajten.

Men det finns ju med all säkerhet andra saker som du som småföretagare vill ha och behöver. Så i våras drog vi till exempel igång Driva Eget-dagen tillsammans med DN, vi har lanserat webbkurser, mobilappar, handböcker, bilagor om olika ämnen, nu lanserar vi en ny tidning: Driva Eget – gröna näringar (går ut till alla LRFs medlemmar som driver eget inom de gröna näringarna)… Allt är i grund och botten journalistik, bara förpackat på andra sätt som passar er – dig – just nu.

Vad vill jag ha sagt med det här? Egentligen inte mer än att det är bra att stanna upp och fundera på sin målgrupp och inse hur sjukt mycket MER det finns att göra utöver det man från början trodde var ens enda produkt.

Nu laddar jag inför Eget Företag-mässan i morgon som jag hoppas att du kommer på? I så fall ses vi där i Driva Egets monter. Jag föreläser även på fredagen med Anders Andersson, kom jättegärna och lyssna på oss!

Xxx
Camilla

Jag och Anders på Driva Eget-dagen. Vi applåderar vår målgrupp i publiken.

Tänk var många ni var som kom! Över 600 pers!


Behandla kunden som din gäst
Så skapar du en vinnande företagskultur

Behandla kunden som din gäst

Ett enkelt hej med ett leende gör skillnad för kunden. Experten tipsar hur du skapar en vinnand...

Nyhetsbrev