Utvecklande med trög försäljning

Mikaela Holegård

Publicerades: 25 januari, 2015

Innan jul släppte jag min andra bok. Boken om hundträning för barn och ungdomar med titeln ”Din hund är ingen robot”. Samtidigt lät jag även trycka upp en ny upplaga av agilityboken ”Grunden är grunden” och fick en leverans på sammanlagt 5000 böcker från tryckeriet. Ett lager som jag lyckligtvis nog inte behöver ha hemma utan betalar en liten summa på 80:-/pall till ett företag som lagerhåller dem åt mig. Sedan ringer jag så fort jag behöver hämta nya lådor, och allt fungerar väldigt smidigt.

Men hur tänkte jag egentligen där när jag lät trycka upp så många exemplar på samma gång? Nu står jag med två stora fakturor från förlaget (tryck- och binderikostnad) och en faktura från illustratören. Svettigt och dumt i vissas ögon. Jag väljer att se utmaningen i att ha deadline för att kunna betala detta finansierat på försäljningen av de nytryckta böckerna och inte behöva ta från tidigare intäkter. För att lyckas hade det förstås varit gott med medvind i försäljningen, som inte alls når de nivåer jag hade förväntat mig.

Agilityboken säljer fortfarande bra, och säljer så gott som sig själv. Jag har, ska erkännas, inte behövt lägga ner tid och pengar på att marknadsföra boken aktivt. Med Robotboken, som jag valt att kalla den, är däremot responsen från marknaden en annan. Den har inte alls fått den uppmärksamhet som jag hade önskat. Ja, snarare förväntat mig. Men man måste förstås vara beredd på att det kan bli annorlunda än man tänkt sig, och det är de motgångarna (om man väljer att de det som det) som är utvecklande.

För att marknadsföra böckerna tog jag kontakt med en stor butikskedja i Stockholm, som har både fysisk butik och webbutik där jag under två dagar fick stå i butiken och göra reklam för böckerna. Jätteroligt i teorin, segt och inte alls lika roligt i praktiken. Om man ska vara ärlig. Men en nyttig lärdom, absolut! Jag sålde närmare 30 böcker under de två dagarna, och det var helt okej, men det jag värderar är att se resultatet i efterhand i form av ökat intresse för boken. Icke. Så nu har jag precis skapat min första Facebookannons där jag marknadsför båda mina böcker. Enkelt och smidigt att skapa. Till det här gjorde jag en så kallad landningssida från Facebook till min hemsida med lite information om böckerna samt ett eget beställningsformulär. På så sätt ser jag vilka som har gått vägen via Facebook för att beställa, och vilka som beställer den vanliga vägen via hemsidan. Det är förstås inte helt säkert att beställarna har gått just de vägarna, men det är en indikation på konsumenternas mönster. Till det får jag även uppdateringar från Facebook som visar statistik för min annons. Riktigt roligt, och det har ökat försäljningen markant.

Den här annonseringen kommer att pågå i 14 dagar, och efter den perioden kommer jag att utvärdera resultatet. Kanske får det fortsätta ett tag till. Kanske skapar jag en kampanj kring böckerna. Kanske kommer jag på fler smarta kanaler där jag kan marknadsföra böckerna. Det kommer till exempel igång en mängd hundkurser ute på hundklubbarna i Sverige nu till våren. Självklart ska jag nå instruktörerna med bra erbjudanden för att de ska välja just min bok.

Du märker hur utvecklande det är med lite motgång. Hade min nya bok sålts lika enkelt som agilityboken hade jag inte behövt planera min marknadsföring och utvecklats inom det området.