Undvik att ta för lite betalt – 3 säkra gyllene regler!

Ulla-Lisa Thordén

Publicerades: 3 september, 2015

Är du tillräckligt lönsam? Detta är en samvetsfråga – för vad är ”tillräckligt”? Vi önskar väl alla att vi omsatte mer och tjänade mer, helst med samma insats på arbetsfronten. Dock är sanningen att vi av konflikträdsla eller dålig styrning faktiskt inte blir så lönsamma som vi kunde bli. Vi är helt enkelt rädda för att kunderna väljer bort oss genom priset.
Feltänk.

Kunderna kommer sällan ihåg priset, däremot hur nöjda de var med leveransen. Och det hör till i köpsituationen att säga ”…dyrt…”, vilket faktiskt bara är en subjektiv åsikt, ingen sanning. Framförallt ska du inte pruta med dig själv när du säger priset eller skriver offerten!

3 enkla regler kommer här för att säkra dina intäkter:

Sätt ett konkret mål på vilken lönsamhet du vill ha i din verksamhet. Styr mot målet, men sänk aldrig priset – finn fler kunder, gör nya erbjudanden, sätt olika priser på olika erbjudanden, lär dig förhandla tuffare etc.

Bestäm ditt lägsta pris, gå aldrig under. Säg till kunden: ”så synd att du inte har råd just nu, återkom gärna om situationen ändrar sig”. Gå därifrån med högburet huvud – du vet ditt värde.

3 Lämna över olönsamma kunder (det finns alltid sådana i en verksamhet, du släpar efter i förhandlingen med dem!) till en kollega i branschen. Satsa på de lönsamma. Behåll inte kunder av sentimentala skäl – när man blir för mycket kompis tar man aldrig rätt betalt! Och varför ska du betala för vänskapen? Är ni riktiga kompisar ska de väl betala lite mer…?

Det här är gyllene råd. Följer du dem kommer du att snabbt märka skillnaden både i plånboken och i självförtroendet!

Frågor på det?