Träffa gästbloggare Ellinor, 24, blivande företagare

Unga vill bli entrepenörer enligt undersökningar, jag är inte säker på att det alltid är det bästa att bli företagare det första man gör efter högskolan. Ibland är det bättre att lära sig av andra, göra sina misstag, utvecklas och bli rutinerad på det man gör och sedan starta ett företag. Det är mitt råd till Ellinor Daniels, som studerar sista terminen på ekonomiutbildningen på Södertörns högskola och nu gör sin praktik hos mig.

Vi får väl se vad hon väljer, det går säkert bra vilket som. I förra veckan var hon på ett spännande seminarium om företagande och varumärkesbyggande och här är hennes rapport:

”På 9:onde våningen på advokatfirman Lindahls kontor mitt i Stockholms city satt ett par kostymnissar med röda byxor och med sin iphone i högstahugg för att hinna småjobba lite innan seminariumet började. Och där kom jag in. På nåt sätt kände jag mig hemma, på ett annat inte alls. Men jag har ju drömmar för guds skull. Förhoppningar om att få jobba på ett starkt varumärke, eller få vara med och stärka något. Varumärken är coolt. Jag valde bland annat att skriva min c-uppsats i varumärkesbyggande och har alltid haft drömmar om att en dag få starta något eget. Därför är jag glad att jag får möjlighet att göra praktik på ett nystartat företag som Dina mediciner. Ett varumärke på väg upp, framåt. Få vara med och se hur det fungerar, utmana mig själv hela tiden och förstå att det krävs hårt arbete och driv för att bli något.

Just detta talade Jens Spendrups, VD för bryggeri Spendrups, om. Hur viktigt det är med personen bakom varumärket. Han berättade att Spendrups inte var så starkt som det är idag om det inte var för bröderna Spendrups driv. När han kom in i företaget fanns det inga pengar för marknadsföring. Det de helt enkelt gjorde var att ”hajpa” företaget, åka ut och prata om det, bygga upp förväntningar och vara på rätt plats vid rätt tillfälle. Som att sälja in en ölsort till operakällaren (en krog som alla krogar såg upp till) och låta dom få ensamrätt till ölen. När dom andra krogarna fick nys om den mystiska ölen ville dom såklart också ha den. Men bröderna höll dom på halsen vilket skapade stora förväntningar som sedan gjorde ölsorten till en enorm succé.

Så om du är en driven person som gillar din egen röst och har en idé. Starta ett företag ögona bums. För ett starkt varumärke är enligt Jens Spendrups till 10 % en bra idé och 90 % utförandet.”

Läs Ellinors blogg

Ellinor Daniels
Gör praktik på Dina mediciner


Nyhetsbrev