Törs jag yppa min nya idé för någon?

Man har en idé, något som efter lång tid växer fram och mognar till i magen. Är idén bara något som finns i min hjärna och som inte bär när den kommer ut till allmänheten?

Vem kan avgöra om idén är bra eller dålig? Var får jag den bästa stöttningen och vem törs jag yppa denna idé för utan att den BLIR STULEN. Nu kan jag se dig rycka lite på axlarna och fundera över hur mycket hybris jag har som just tror att MIN IDÈ skulle vara något att stjäla. Att just min idé har bärighet och kan slå igenom utav 17.

Lek med tanken att jag ber dig lyssna av min idé men har ett sekretessavtal med mig för att försäkra mig om att du inte för min idé vidare. Du har redan gjort dig ovanstående uppfattning om mig, med en inställning om att jag ska inte tro att jag är något. Hur blir vårt möte då?

Jag har befunnit mig i situationer där jag inte riktigt har vetat vem jag har kunnat lita på när det gäller idéer. Det har inte bara varit med en NY idé utan även i förhandlingslägen. Jag minns särskilt en folkhögskola som bjöd in mig för samtal. Där berättade jag hur jag skulle lösa deras problem. De frågade och frågade och jag svarade och svarade.

Jag fick inte jobbet utan de gjorde jobbet själva utifrån mina lösningar på problemet. Det kändes väldigt störigt och jag blev oerhört besviken på det hela. Men jag lärde mig även här att ett sekretssavtal hade varit något som hade stoppat dem att kopiera mig.

Det gäller att ha fingertoppskänsla när det gäller att sticka fram ett sekretssavtal för många småföretagare blir lätt förolämpade och tar det för givet att inte föra något vidare eller göra någon slags kopia av det man säger.

Min blogg kommer framöver att innehålla en hel del tips och idéer för småföretagare som jag har själv varit med om eller får till mig genom att jag är ambassadör för kvinnliga företagare.
 

Detta är ett av mina projekt som började med en marknadsföringskupp men som jag lyckades otroligt bra med;
Car-b-q

Tack för i veckan.

Lisbet
HälsoZam


Nyhetsbrev