todo-listor, actions…

Även om jag är utbildad psykolog är jag såklart precis likadant funtad som varenda människa är. Det jag gillar att göra som känns lätt och rätt gör jag gärna och snabbt och det omvända. Det som känns svårare, kräver en större insats, kanske till och med är obekvämt för jag är utanför min comfort-zon vill jag helst inte tänka på, eller undviker i alla fall in i det sista.

Så fungerar vi människor helt enkelt! Och våra hjärnor som är programmerade för att gärna ta förut valda tankebanor och om inte ta den snabbaste väljer ogärna en mer ansträngande. Så fungerar det också när vi ska göra beteendeförändringar som ofta innebär att vi ska gå utanför invanda mönster och utmana oss själva, där behöver vi stöd från något som motiverar oss, om det så är en psykolog, coach eller program i mobilen.

Åter till in todolista…i vanlig ordning listar jag överst det som känns bra och trevligt

1. Skriva på e-learningmanuset

2. Jobba på ett biblioteks/källmaterial

3. Fakturera 🙂

4. Skapa manualer med mitt team

5. Förbereda kommande föredrag..

6. Ringa kund som beställt två föredrag

….sen händer det något med min lista…det blir ett glapp och sedan kladdar jag ner några ord som Ringa X, betala räkningar, hitt main digipass, fixa trasig mobil etc….

Det som står i botten på min lista som jag inte ens valt att numrera är det som jag inte tycker är lika lustfyllt, men egentligen är det just dessa actions idag som är det absolut viktigaste för mig att ta tag i. För utan digipass, om jag inte betalar räkningar eller fixar min mobil kommer det inte bli mycket action av alls framöver. Och vissa samtal är lite jobbigare, det tycker alla. Så nu kommer jag ta mig i kragen vända på listan och börja nerifrån, beta av och avsluta med de roliga stimulerande numrerade punkterna.

Vore kul att veta hur du planerar dina actions och todos?!


Nyhetsbrev