Titta på resultaten!

Gustaf Brickman

Publicerades: 5 mars, 2012

Låt oss säga att Volvo tror på sämre tider. Vad gör de då? Jo, de avskedar 5 000 anställda. Ett halvår passerar och nu har dessa 5 000 personer inte råd att köpa en ny bil. De har kanske inte ens råd att köpa en mobil – vilken tur då att även Ericsson sparkat 5 000 personer. Men nu är det ju 10 000 människor som inte har råd att köpa varken bil eller telefon.

Och vips, företagen fick rätt. Helt plötsligt är det sämre tider. Företagsledningarna klappar varandra på axeln och berömmet haglar för att man så väl kunde pricka in vart konjunkturen var på väg.

Lite raljerande så klart, men faktum kvarstår. Gissningar om framtiden blir väldigt lätt till självuppfyllande profetior.

Konjunkturbedömare världen över använder ofta företags och privatpersoners framtidstro som mått på var konjunkturen är på väg. Men i stället för att vara just ett mått blir det i stället ett verktyg. När tidningarna basunerar ut att företagen tvivlar på framtiden, börjar så klart fler företag att tvivla. Och då nyanställer de inte, vilket återigen innebär att de som skulle ha blivit nyanställda inte har råd att handla.

Philadelphia-indexet är just ett sådant index, och dess resultat sprids över världsmedier och skapar börslaviner till höger och vänster. Vad det bygger på? Jo, man har frågat 150 lokala företag i och runt om Philadelphia vad de tror om framtiden. Lokala företag som ditt eller mitt, och man har bett dem att känna efter.

Det räcker ju med att de som alla andra har läst tidningarna för att bilda sig en uppfattning om den saken. Vare sig det är en positiv eller negativ uppfattning.

Helt sinnessjukt om du frågar mig. Det viktiga är väl hur det FAKTISKT HAR GÅTT de senaste månaderna. Där kan man utläsa något. ”Hur många bilar har du sålt” måste ju vara ett mycket bättre mått än ”hur många bilar tror du att du kommer att sälja?”