The silent treatment

Niklas Gerholm

Publicerades: 11 november, 2015

Förra gången berättade jag om marknadsföring. Under den knappa vecka som gått har jag erfarit än mer lärdomar om marknadsföring men det sparar jag till senare. Den här veckan är förkyld men en massa intressanta möten via telefon har tagits, Svenska dagbladet har skrivit om min podcast här, P4 Stockholm har med oss i direktsändning i morgon och fler möten väntar i veckan. Idéer frodas och växer. Framtiden är ett oskrivet blad – precis som jag önskar att det ska vara då man är 42 år. Inga rutmönster och linjer utan istället massa överraskningar, lycka och besvikelser. Det är säkert att åka tåg men roligare att åka berg och dalbana säger barnet i mig. Därför är jag entreprenör.

Mitt uppdrag består i att ta många kontakter. Rätt kontakter och avböja de kontakter eller möjligen de produkter kontakterna vill samarbeta i. Det är svårt att veta vem som kommer generera ett bra samarbete och vem som inte kommer göra det. Just nu arbetar jag på två stycken appidéer som kan bli mycket framgångsrika (ja det är bara att mejla mig på niklas.gerholm@bredband.net om ni är kodare och vill driva startup). Eller arbetar och arbetar. Jag har två idéer. Ganska enkla med stor potential. De är prövade på olika byråer som ser just den här potentialen. Några av dem vill samarbeta men har inte styrkan nu. Därför letar jag alternativ och alternativ leder till nya kontakter. Och nya kontakter kan vara underbara men de kan också ge dig the silent treatment.

The silent treatment innebär att du svarar på en förfrågan eller själv ställer en förfrågan. Den är välanpassad till mediet och till forumet. Ibland har du till och med blivit tillfrågad att komma med något, levererat ett förslag. Dialogen ligger i mottagarens knä. Därefter händer… ingenting. Du drabbas av The silent treatment. Tystnad. Ingen återkoppling. Du vet ingenting om varför. Vad var fel? Du? Produkten? Pitchen? Ligger felet hos dem? Du står utan återkoppling, utan möjlighet att förbättra, göra om eller kanske till ochmed förklara. Jag har ingen erfarenhet av annan marknad än Sverige men SKÄMS på er som utsätter entreprenörer, leverantörer, frilansare, jobbsökare med flera för detta. Jag hoppas ni kan komma med era förklaringar i kommentatorfältet nedan för jag begriper inte hur ni resonerar.

Om ni inte vill ta er tid för att ge personen feed back så ha ingen kontakt alls. Be inte personen lägga ner sin tid på att ge er något att bedöma utan att ge personen kritik och en anledning till varför de inte fick gå vidare. Min podcast missade just nära en miljon på en ansökan hos Kulturbryggan. De kommer om några veckor gå igenom rutinen och berätta för de ca 300 ansökande som inte kom med varför de inte valdes ut. Det är stort. Det är fint att ta sig den tiden. Det gjorde inte vissa andra organisationer som stoltserar med sin godhet och möjlighet att utvecklas med dem. De gav bara the silent treatment om man approcherade dem.

Så om du vet med dig att du brukar the silent treatment så sluta med det! Du kommer inte stå i bra dager den gången någon du utsatt för detta lyckas och går om dig. Vi entreprenörer ska nätverka och inte motverka. Jag vet att det finns massa mellanchefer som inte fattar det där men det är din uppgift att få dina anställda att samverka istället för att motverka. Så! Nu har jag gnällt av mig om den saken! Diskussion uppmuntras i kommentarsfältet. Ha det så bra tills nästa gång.