Ted Gärdestad pratade om digital stress

Jag satt och tittade på dokumentären om Ted Gärdestad i helgen som sändes för att fira att han den 18 februari skulle ha fyllt 60 år. Det var en hyllning till honom och hans musik. Jag minns vagt när han vann melodifestivalen med Satellit. Jag var sex år gammal då men jag älskar hans vackra sånger som nu är en del av den svenska sångskatten. Vem har inte sjungit jag vill ha en egen måne i skolan?

GER DU EN SKENBILD AV VERKLIGHETEN?

Det var en mycket fin dokumentär men det jag fastnade vid var något han sa under en av alla intervjuer han ställde upp i. Hans ord fick mig att reagera då det han pratade om är samma diskussion som vi har idag. Diskussionen om digitala medier och digital stress. Han sa så här:

”Vi lever i en konstig mediavärld, en slags pseudoverklighet, där allting som står i tidningar blir så överdimensionerat. Den här skenbilden blir verkligare än verkligheten bakom. Det finns en filosof som heter Descartes som sa: Jag tänker. Alltså finns jag till.  I den här tiden skulle man nästan kunna säga: Jag har varit med på TV. Alltså finns jag till.” Ted Gärdestad, SVT

Just detta tycker jag stämmer med hur vi pratar idag fast nu handlar det om vår existens på digitala medier som Facebook, twitter eller Instagram. Uppdaterar vi där och talar om vad som har hänt i vårt liv idag, just nu eller vad som ska ske imorgon, ja då finns vi. Det är inte ovanligt att man idag skojar om att är man inte vän på Facebook så är man inte vänner på riktigt. Det är ett skämt absolut men på något sätt tror jag ändå att det finns en sanning i det. Många träffar vi inte dagligen, kanske inte ens en gång om året, utan vi följer varandras liv genom att läsa på Facebook. På så sätt kan vi fortfarande säga att vi känner varandra. Vi har en relation till varandra. Vi existerar.

Det vi skapar är den här skenbilden som på något sätt blir mer verklig än verkligheten själv, som Ted Gärdestad säger. I medierna talar vi inte om allt. Vi ger den bild vi vill av vår verklighet och andra kan med den informationen skapa sig sin bild av vem vi är. Den kan bli sanningsenlig men den kan också bli väldigt fel.

DU SOM FÖRETAGARE I DE DIGITALA MEDIERNA

Som företagare tänker jag att det är viktigt att tänka på vad man skriver om när man publicerar något i de digitala medierna. Stämmer det du skriver överens med den bild av dig eller ditt företag som du vill förmedla? Men också: Kommer de som sedan träffar dig i verkligheten känna igen dig som den person du framstår som på Facebook?

STÄNDIG NÄRVARO SKAPAR DIGITAL STRESS

Dessutom skapar denna ständiga närvaro stress som kan upplevas som att man har svårt att fokusera, man känner sig splittrad, blir trött eller känner behov av att vara ensam i stillhet. Det blir för mycket för hjärnan att bearbeta helt enkelt eftersom det är ett ständigt brus. Detta har man börjat kalla för digital stress. Något som jag tror påverkar oss allt mer eller mindre oavsett om man är väldigt förtjust i digitala medier eller inte.

De digitala medierna tar många gånger vårt fokus ifrån det som egentligen ska göras och i och med att det är så är det viktigt att skapa ett system för hur man använder sig av dessa. Hur detta ska göras skulle jag kunna diskutera länge men framför allt: Bestäm när det är okej att gå in och kika och uppdatera dig på vad som händer och också själv posta uppdateringar. Och för allt i världen: stäng av alla skärmar då och då.


Behandla kunden som din gäst
Så skapar du en vinnande företagskultur

Behandla kunden som din gäst

Ett enkelt hej med ett leende gör skillnad för kunden. Experten tipsar hur du skapar en vinnand...

Nyhetsbrev