”Tänk om någon snor mina artikelidéer?”

En fråga kom in på mejlen…

Hej Camilla,
Funderade över en sak: Är du aldrig rädd att någon ska sno dina idéer när du lägger så mycket tid och sedan skickar iväg till så många? Dvs, dom tycker idéen är bra och behåller den själva. Har det hänt?

SVAR: Tack för din fråga! Jag förstår att du ställer den, många undrar nog samma sak när de skickar iväg en massa grymma artikelidéer till redaktörer de inte känner. Min erfarenhet som före detta redaktör på Cosmopolitan och frilans säger mig dock att extremt få redaktörer jobbar på det sättet. Främst av följande tre anledningar:

VARFÖR REDAKTÖRER INTE SNOR DINA IDÉER

1. De vill ge frilansaren en chans
Därför tycker redaktörerna bara att det är kul om du kommer med en riktigt bra idé, och såvida ditt mejl inte är fullt av stavfel och konstiga utsvävningar får du med all säkerhet skriva artikeln i fråga. Visst kan det vara så att de inte har budget att lägga ut jobbet på dig, men då skippar de hellre idén än snor den.

2. De vet att man inte gör så
Det finns trots allt en oskriven lag att man aldrig utnyttjar en frilansare genom att sno dennes idéer. Risken är också att du som ”bestulen” frilans lackar ur och sprider ryktet om deras stöld på stan, vilket inte vore så kul för dem.

3. De har idéer i överflöd ändå
När man gör en tidning har man alltid alldeles för mycket idéer och material för att få plats med allt. När jag jobbade på Cosmopolitan hade vi alltid hundratals bra idéer som skulle ha passat superbra i tidningen. Samma sak med Driva Eget. Därför är man som redaktör sällan så extremt hooked på en idé att man är beredd att gå över lik för den. Tycker man att den är bra köper man den. Tycker man att den är bra med inte har budget för att köpa den, då gör man det inte utan håller sig till de alldeles för många, bra idéerna man redan har.

Däremot tror jag att de flesta frilansjournalister, som skickar mycket idéer, har varit med om att tidningen sedan skrivit en liknande artikel. Vilket har gjort att man blivit asförbannad och velat ringa upp dem och skälla ut dem efter noter. MEN: Det behöver dock inte betyda att de har snott din idé. Bevis på detta kan vara att tidningar (eller i alla fall magasin) ofta har pressläggning en-två månader innan utgivning och därmed måste ha kommit på artikelidén mycket längre tillbaka än så.

Orsaken till att ni har samma idé kan allt som ofta förklaras med något helt annat: Eftersom vi journalister och redaktörer i många fall hämtar in fakta på samma sätt – utöver att vi påverkas av att läsa en massa information i tidningar och på nätet – är chansen stor att liknande idéer kläcks.

Det kan också vara att ämnet är för brett och klassiskt. Vid ett tillfälle var jag med om en frilansare som tyckte att en tidning hade snott hennes idé, men idén var något i stil med ”så hittar du kärleken” = inte så originellt.

MEN om man är väldigt rädd för att få sina idéer snodda, ja då får man väl helt enkelt sluta komma med idéer. Och sitta på kammaren och vänta på uppdrag i stället. Jag rekommenderar dock det motsatta eftersom jag tror att du tjänar betydligt mer på det 🙂

Här jobbade jag som redaktör till och med hösten 2009. Underbar tidning och underbar redaktion!


Nyhetsbrev