Strategier kan göra att du fastnar

Jenny Eklund

Publicerades: 20 juni, 2012

Mitt främsta råd till kollegor som startar företag är att planera mindre och gör mer.

Många företagare, eller bekanta som funderar på att starta föredrag, fastnar i sina planer och strategier, i stället för att bara gå ut och testa. Och fastnar man i tanken på att affärsplanen ska vara lösningen på alla tänkbara företagsproblem, så är risken paradoxalt nog stor att du aldrig når dit du vill. Andvänd i stället din starka passion för idén och visshet om syftet med verksamheten och testa att förverkliga det du vill göra!

Vågar jag säga att jag själv aldrig har skrivit en hel affärsplan, trots att jag är med och driver flera olika företag?

Därmed inte sagt att de kan vara bra att ha. Vill du ha med dig andra på tåget i din affärsidé behövs ofta en tydlig strategi av något slag, och bara vilja utan någon slags plan (om inte i annat i huvudet) leder inte alltid framåt.

Men för mig har alltid action, gamla erfarenheter om målgruppen och nya insikter och lärdomar om processen varit viktigare än strategier. Oavsett om satsningen gått superbra eller slutade i en gäspning. Men då har jag åtminstone testat, och har underlag så att jag kan avgöra vilken väg som sedan är bäst att gå.

Lästips:

Starta eget? Strunta i planen från The brand man.

* Fyra myter om att starta företag från Meditationsguiden