Social Selling är ett arbetssätt

Fredrik Steinholtz

Publicerades: 15 maj, 2015

Att använda sociala kanaler inom B2B som en del av säljprocessen är här för att stanna. Detsamma gäller för email och telefonsamtal som även det kommer fortsätta att vara en del av säljprocessen.

Det är dags att vi ser Social Selling för vad det är – ett arbetssätt som integreras i säljarens säljprocess.

Vi har idag köpare som i allt högre utsträckning säger nej till email och telefonsamtal från personer de inte känner. Detta gör att sociala kanaler kan vara en möjlig väg för oss som har försäljning i vår funktion att nå potentiella kunder och den vägen påvisa trovärdighet, kunskap och expertis men absolut inte den enda vägen.

MEN om du inte har förmågan och kunskap att sälja så finns det en risk att dina aktiviteter i sociala kanaler är och förblir verkningslösa.

Att ta in nya affärer och vårda befintliga kundrelationer bygger på flera strategier – online och offline.

Om du vill förbättra dina möjligheter att lyckas med försäljning inom B2B är följande tre punkter en bra grund:

  • Strategi
  • Goda säljkunskaper
  • Ett konsekvent sätt att arbeta med grunderna i försäljning.

Dessa punkter är det inte så många som prata om när det kommer till Social Selling utan det pratas mer om förmågan att hantera de olika verktygen såsom LinkedIn, Twitter, Facebook etc.

Jag tror att både den digitala förmågan och säljförmågan kommer att vara av största vikt nu och framgent. De som lyckas att förena de båda är de som kommer att lyckas bäst med försäljning.

Lycka till med affärerna!

Hälsningar

Fredrik