Social media etikett v/s smartphone etikett

Överallt läser man, hör man och gör man… något som inkluderar sociala medier. På tunnelbanan sitter folk inte längre och pratar med varandra utan använder sina telefoner. T o m när man pratar med varandra eller fikar ihop så har ”etiketten” ändrats, att det är helt ok att telefonerna ingår som ”vänner” runt bordet – är det de sociala media apparnas fel?

Jag funderar mycket på detta med social media etikett … och det inkluderar ju även mobiltelefonetikett… eftersom många av oss använder de sociala media´s appar! Det är nog dags att damma av min gamla Emailpolicy jag gjorde som marknadschef för många år sen och omvandla den till mobiltelefonpolicy/etikett

Många tror att jag sitter och SMS:ar när har telefonen i närheten, men min smartphone är min ”minidator”, vilket gör att jag mellan möten och resor kan uppdatera, svara, ställa frågor, följa upp saker på de sociala media kanaler som mina företag använder. Men skillnaden kanske är att jag har integrerat de olika kanalerna med varandra – och varje inlägg jag gör – finns planerat och en tanke bakom och från telefonen väljer jag själv vilka ”actions” jag gör och vart jag skicka iväg dem..

Så för att runda av dagens inlägg – vi ska kanske börja formulera en mobiltelefon etikett – så att Magdalena Ribbing får in den i sina böcker om Vett & Etikett!

 Hur gör du som egen företagare? Har du börjat integrera sociala medier i din verksamhet? Och därför liksom jag uppdaterar och skriver mycket information direkt in i dina kanaler direkt via den gamla ”sms-tummen”. Och därför har svårt att stänga av telefonen när så är lämpligt?


Nyhetsbrev