Snabbtest: Hur intressant är DITT företag för journalister?

• Vara med i tv – JAG?
• Varför skulle någon vilja skriva om MITT företag?
  Känner du igen dig?
  I så fall är det här testet något för dig.

 

Svara på frågorna här nedanför och räkna ihop dina svar – hur många av vardera A, B respektive C fick du? Längst ner hittar du facit, som avslöjar om du och ditt företag har någon chans hos journalister. 

 

1) Hur skulle du beskriva din egen attityd till ditt företagande?

A. ”Det är ett jobb, jag får in pengar. Skulle hellre göra något annat om det var möjligt.”

B. ”Det är jobbigt, men kul. Tycker dock inte att andra riktigt har insett hur bra jag är på det jag gör.”

C. ”Jag tycker verkligen att jag har något att förmedla till andra människor. Jag brinner för det här.”

 

2) När du pratar om dina produkter eller tjänster…

A. …känner du dig inte helt bekväm. Du sticker helst en broschyr i handen på folk.

B. …testar du ständigt nya sätt att förfina din försäljningsteknik.

C. …ser du det inte som att du säljer. Du informerar dina medmänniskor om något de inte kommer att vilja avstå från.

 

3) En av dina konkurrenter har lyckats komma med på en hel sida i Svenska Dagbladets näringslivsdel. Vad tänker du om det?

A. ”Ren tur. Min branschkollega är en tillgjord, fjäskig typ. Och den där artikeln ger säkert inga nya kunder i alla fall.”

B. ”Det där hade kunnat vara jag. Men nu får jag nog avvakta något år – efter den artikeln dröjer det nog innan någon journalist vill ta upp ämnet igen.”

C. ”Strålande jobbat! Måste genast fundera ut vad rubriken på artikeln med mig skulle kunna vara. Eller kanske borde jag sikta på morronsoffan?”

 

4) Vad tror du att andra tänker om din verksamhet?

A. De undrar nog hur jag orkar hålla på med något sånt här ointressant.

B. De tycker nog att jag driver en ganska bra verksamhet.

C. Jag brukar alltid hamna i intressanta samtal med både kunder och vänner, och de flesta blir mer och mer intresserade ju mer vi pratar.

 

5) Tycker du att ditt företag syns tillräckligt mycket?

A. Nja, mitt företag är nog närmast att betrakta som hemligt.

B. Jodå, jag når de jag behöver nå.

C. Min vision är att förbättra så många människors liv som möjligt, och jag vill därför synas så mycket som det någonsin går.

 

FACIT

Flest A:
Kanske har du fastnat i ett tankemönster om din verksamhet, som inte alls stämmer med verkligheten? Du kanske behöver lite nya idéer? Dags att ha peppmöte med en vän/kollega och fylla på med lite energi och inspiration! Kanske hittar du helt nya vägar som leder framåt…

Flest B:
Du är förmodligen en skicklig företagare, och du gillar det du håller på med. Det är en utmärkt förutsättning. Nu gäller det bara att uppgradera… När du funderar på vad du skulle kunna föreslå för journalister behöver du tänka mer utifrån vad läsare, lyssnare och tittare kan tänkas vara intresserade av, än vad du själv vill sälja.

Flest C:
Grattis – du verkar vara en riktig inspiratör! Du vet vad du vill förmedla, och du brinner för det. Med rätt tekniker har du stora chanser att synas i medier. En liten varning: Slå inte över och bli FÖR ”på” när du presenterar dina idéer för journalisterna.


Nyhetsbrev