Smygaigångföretags-guiden

Min kompis arbetsterapeuten frågade mig häromdagen hur man startar företag. På det allra enklaste sättet.
Det var inte utförsäljningen och privatiseringen av den offentliga sektorn det handlade om, hennes avdelning hon jobbar på i södra stockholm har för tillfället lagt ner de planerna. Nej, nu vill hon kunna ta emot en kund privat. Helt okejat med cheferna och så.

Överlycklig över att någon frågar en så enkel (eftersom jag gjort det ett par gånger) och inspirerande fråga drog jag allt jag har lärt mig, utan att andas. Hon såg helt förskräckt ut. Istället för att dra allt igen, kom jag på att jag skriver ner det här till henne och alla er andra som går i lite smyg-startaeget-planer. Kanske kan det hjälpa någon annan.

Enklaste sättet, enligt mig, för dig som vill starta en sidoverksamhet utöver din anställning:

1. Kom på ett namn. Typ ditt eget namn, med en knorr, eller din ort eller dylikt. Bry dig inte om att registrera det hos Bolagsverket eller Patent- och registreringsverket, PRV. Det är helt onödigt. OM du inte blir väldigt fäst vid ditt namn och har en liten känsla av att du kanske ska växa och vill bli publik med ditt namn. Eller om du då, när du är större, kan irritera något annat företag som skulle kunna sätta igång och stämma dig. (Det kan visserligen hända ändå, om du inte är snabb och ber om ursäkt och byter namn).

2. Ring skattemyndigheten och be om en F-skattesedel, utöver den a-skattsedel som du redan har. Eller gå in på verksamt.se och anmäl själv med din e-legitimation.

3. Välj en låda där du lägger kvitton som du anser är relaterade till din verksamhet. Spara allt, rensa kan du göra i slutet på året.

4. Gör en fakturamall, till exempel i google docs eller word, om du kommer att fakturera. Kolla på en faktura som du har hemma, från sotaren eller elleverantören, så ser du vad som ska vara med. Glöm inte att skriva att du har F-skatt.
Eller skaffa ett kvittoblock, om du tror att din/dina kunder kommer att betala kontant.
Spara kopior av både kvitton och fakturor i din låda eller i en pärm. Numrerade.

5. Skaffa e-plusgiro. Det var billigaste sättet sist jag kollade att få ett plusgironummer, vilket du behöver för dina fakturor. Strunta i företagsbankkonto. Ordet “företag” blir en onödigt fördyrande faktor. Döp istället ett av dina bankonton, eller be om ett till gratis, där dina fakturor går in via e-plusgirot. Tänk att hälften ska gå till skatt, då blir du positivt överraskad i slutet av året.

6. Resten kan vänta. Momsen, skatten och allt det andra kan du betala och ordna med när det första året är slut. Blir det mycket in och utgifter kan det vara klokt att skriva in i något enkelt bokföringsprogram efter hand. Men det är inte nödvändigt! De flesta väntar.

Nu är du egen företagare. Välkommen!


Nyhetsbrev