Skillnaden mellan ett stort och ett litet företag

Janne Näsström

Publicerades: 10 december, 2014

Telia är ett lustigt företag. När jag skriver det här har de varit under överbelastningsattack hela eftermiddagen. Jag och många andra av deras kunder har inte kommit ut på webben vilket hindrat mig i mitt arbete. Som tur var har jag direktaccess till deras riktiga support, inte tomtarna som sitter och irriterar konsumenter genom att pricka av en lista med onödiga åtgärder. ”Har du slagit på modemet?”.

På den knappt åtkomliga hemsidan lämnas följande besked: ” Vi kan inte hjälpa kunder genom någon enskild åtgärd och det hjälper inte att felanmäla dessa störningar”.

Det är nog tomtarna som har skrivit det där. För de riktiga teknikerna visste både var problemet låg och hur man snabbt och enkelt löser det.

Telia håller med en telefonkatalog som omvandlar webbadresser till IP-nummer. Det kallas DNS och dessa servrar har överbelastats av attacken.

Lösningen är helt enkelt att byta till en DNS utanför Telias nät. Den troligen kraftfullaste tillhör Google och har IP-adress 8.8.8.8. Direkt efter att jag bytte var jag ute på nätet med full hastighet.

Det här är en tydlig illustration på skillnaden mellan små och stora företag. I ett litet företag har man inte råd att hålla sig med tomtar utan kan bara överleva genom att ställa upp för kunden med sin kunskap och sitt engagemang.