Skatteverket spanar inte på Facebook, dina vänner anmäler dig

I dagarna har tidningarna berättat om en företagare som åkte på en skattesmäll på grund av en husbil. Fordonet använde han som mobilt kontor, men under en resa tog han en ledig dag, en dag som han på Facebook kallade för semester.

Detta kom till Skatteverkets kännedom. Resultatet blev att de påförde honom förmånsvärde för husbilen.

Enligt tidningarna så hade Skatteverket upptäckt husbilen och hans semester genom spaning på Facebook.

Ursäkta mig, men det tror jag inte på. Skatteverkets personal spanar inte på Facebook, lika lite som att de ligger med kikare och bevakar företagare för att upptäcka fiffel. Skatteverkets personal är tjänstemän som följer anvisningar från chefen, lagar och regler. Om de håller på med Facebook på arbetstid, så är det med egna statusuppdateringar.

Däremot har Skatteverket inget emot att myten sprids om att de spanar både i den verkliga och virtuella världen.

Sanningen torde vara den att företagaren har blivit anonymt anmäld av någon som han tror är vän på Facebook. Någon som är förtvivlat avundsjuk på en husbil av det prestigefyllda fabrikatet Concorde. Och när det stod semester i statusuppdateringen så såg den avundsjuke sin chans.

På 1980-talet arbetade jag som journalist på en lokaltidning. På den tiden ringde folk till tidningen och skvallrade. De försökte få journalisten att agera som bestraffare av dem som gjorde dem avundsjuka. Skvallerbyttorna var de mest oväntade personer. Välutbildade, med hög position i samhället, men under ytan kokande av avundsjuka.

Skatteverket utnyttjas på samma sätt som avundsjukepolis. Om du som företagare gör något som väcker avundsjuka hos omgivningen, då börjar tipstelefonen ringa.

Om du får ett beslut om skatterevision och det inte finns ett begripligt motiv, till exempel att Skatteverket kör en kampanj i en viss bransch eller att du gjort fel i skattedeklarationen, då är orsaken sannolikt en anonym anmälan. Från en vän på Facebook, från en granne, anställd eller någon annan som du trodde var din vän.


Behandla kunden som din gäst
Så skapar du en vinnande företagskultur

Behandla kunden som din gäst

Ett enkelt hej med ett leende gör skillnad för kunden. Experten tipsar hur du skapar en vinnand...

Nyhetsbrev