Så kontaktar du potentiella kunder på ett sätt som höjer din trovärdighet

Fredrik Steinholtz

Publicerades: 7 januari, 2015

Ni som läser mina inlägg kommer säkert se att jag anser att social selling är en kombination av sociala kanaler och traditionella säljtekniker. All försäljning är social, social selling handlar mer om att det tillkommit verktyg som gör det möjligt att göra fler och bättre affärer. 

Föregående vecka skrev jag hur du kan dela kunskap och skapa värde. Jag skrev även lite om hur ofta du bör kontakta dina potentiella kunder och kunder. Jag tänkte här fördjupa mig i just detta hur du kan ta kontakt med potentiella kunder. Jag tänker helt enkelt bygga vidare på förra veckans blogg med några ytterligare tips i samma ämne.

Låt oss kalla det, ”Hur kontaktar du potentiella kunder på ett sätt som höjer din trovärdighet?”

Jag anser att nyckeln är att vara en källa till kunskap. En källa som besitter en massa intressant information. Att vara en person som kan sålla genom horder av tillgänglig information för att hitta just det material som dina potentiella kunder finner ett värde i och som kan ta deras affär till en ny nivå skapar trovärdighet.

Tre steg för att nå detta är;

  • Steg 1. Först och främst måste du ständigt vara på jakt efter bra, intressant och framför allt relevant information. Om inte varje dag så behöver du åtminstone varje vecka ta dig tid att läsa och utbilda dig själv. Du kommer behöva anmäl dig till olika branschspecifika nyhetsbrev, du kommer behöva kontrollera olika typer av affärspress, se på olika videosnuttar i sociala medier, delta i gruppdiskussioner på LinkedIn, läsa tidskrifter som dina potentiella kunder sannolikt läser etc. Du kommer helt enkelt behöva bli djup intresserad av dina kunder och potentiella kunder. Ditt perspektiv kommer från och med nu vara utifrån marknaden och in till din egna verksamhet. Du kommer kanske märka att du behöver skruva på dina tjänster eller produkter för att anpassa dem till det behov som marknaden har. De potentiella kundernas verksamhet har helt enkelt högsta prioritet.
  • Steg 2. Skapa någon form av relation med den potentiella kunden, en initial kontakt, exempelvis genom att du nätverkar i sociala medier, träffar potentiella kunder på frukostseminarier eller andra event där det skapats ett intresse för din kunskap och expertis.
  • Steg 3. Här handlar det om att du skickar ett mail via din Outlook, LinkedIn, Twitter etc till den potentiella kunden med en kort notering.  Du kan till exempel skriva ”Baserat på vår tidigare konversation tror jag att detta kan intressera dig” eller ”Om du är som de flesta försäljningschefer jag arbetar med så kan säkert denna artikel vara av intresse.” Glöm inte att du kan skicka samma mail med information till flera potentiella kunder.  Hur ofta bör du då skicka dessa mail? Gör det ofta – varje vecka till så kallade varma prospekt, månadsvis för mer långsiktiga affärsmöjligheter.

Genom att anta den nya rollen av en källa till kunskap, blir du en betrodd resurs och den personen man kontaktar när det är dags att ta ett beslut. 

Om ni har frågor och funderingar kring detta är ni välkomna att kontakta mig.

Lycka till!