Så kommer du på idéer som journalister nappar på

Anna Fagerström

Publicerades: 22 februari, 2012

De är många, de är mäktiga och ibland kanske lite svåra att förstå sig på.

Journalisterna.

De som bestämmer över vad som ska komma med i Sveriges alla tidningar, tidskrifter och radio- och tv-program. 

Så hur i hela fridens namn ska du få dem att vilja skriva om just dig och ditt företag?

 

Det första steget mot att synas i medierna skrev jag om förra veckan. Då bloggade jag om passion. Släpp säljet, visa vad du brinner för. Då fångar du intresset – både hos kunder och journalister.

Men hur gör man sen då? För att komma på de där SUPERIDÉERNA som får journalisterna att vilja skriva, göra inslag och reportage?

Jo, det handlar om att sätta sig in lite i hur journalister tänker. Vad är DERAS passion, vad brinner DE för?

Sveriges 18 000 journalister* har en oerhört viktig gemensam nämnare. Det handlar om en drivkraft, en ”motor” som man måste känna till om man vill närma sig journalister med framgång. Och inte bara känna till – utan du bör också använda dig av den..

Journalisternas drivkraft är att göra bra innehåll för sina läsare, tittare och lyssnare.

Det är det de brinner för, det är det som är deras uppgift. Och det är en viktig orsak till att de är journalister och inte något annat.

Så när du funderar på vad du har att komma med som skulle kunna platsa i medierna är det egentligen inte alls journalisterna du ska försöka behaga.

Utan publiken.

Vad vill publiken ha? Vad är publiken intresserad av?

Tänk på din verksamhet – och fundera över vad de du möter är mest intresserade av i din verksamhet. Vad vill dina kunder höra mer om? Vad pratar du om med dina vänner? Vad går du igång på själv?

Där någonstans hittar du idéerna som intresserar läsarna, lyssnarna och tittarna.

Och om publiken kan tänkas vara intresserad – så blir journalisterna det också.

*) Svenska journalistförbundet, SJF, har cirka 18 000 medlemmar.