Så gör du avtryck och intryck

Katarina Widoff

Publicerades: 27 april, 2009

Jag brukar hålla kurser om vikten  av att mingla. Nu har jag själv varit på varit på mingelkurs, hos en konkurrent. Det är ju viktigt att veta hur konkurrenter agerar, vad de kan och vilket mottagande de får av kursdeltagarna.

De som höll kursen var intresserade att samarbeta med mig. Mycket smickrande för mig!

Samarbete tror jag mycket på – om man får till ett avtal så att alla blir nöjda, att man är klar över vad man samarbetar kring, vad som ska göras, ansvarsområden och till vilken ersättning. Men ibland är det inte lätt att få till sådant.

Jag samarbetar med flera olika inom kommunikation. En tjej är sångpedagog. Vi har haft kurser för hur man ska kommunicera och även hur man låter.

Otroligt roligt att få sjunga ut sina budskap också och bemästra rösten så att även den blir intressant och klingar förtroendeingivande. Våra kurser är lyckade och vi förfinar hela tiden budskapet så att de blir ännu bättre!

För det är ju det allt handlar om, att göra ett avtryck och ett intryck.

Att som småföretagare bli intressant så att andra vill lyssna på vad vi har att säga, och att andra vill ha oss med i sina nätverk och kontaktnät. Då måste vi vara tydliga, så att andra vet vad vi kan och vad vi vill göra.

Sådant här kommer jag att blogga om här på Driva Eget – hur vi små företagare kan samarbeta, nätverka och skapa relationer som generar affärer och sparar tid. Min bakgrund är från bank/försäkring men även från

sjuk- och hälsovården. Så min blogg kommer inte bara att handla om hur vi kommunicerar med varandra utan även om hur kroppen kommunicerar, hur vi kan må bättre och hur viktigt det är att ha roligt.

Jag är egen företagare sedan december 2004, driver Kommunikationsfabriken, www.komfab.se och är främst föreläsare och författare, inom just att mingla, nätverka och må bäst. Hoppas du tycker det här är intressant och vill följa med på resan!

Katarina Widoff