Så gör du affärer på husdjur

Anders Andersson

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 27 maj, 2016

Vi lägger ned mer och mer pengar på våra husdjur. Den trenden går att ta fasta på i nya och gamla småföretag.

Många vill ge sina fyrbenta vänner träning, ny sorts mat, leksaker och till och med kläder. De vill pyssla om och vårda hundar och katter nästan som andra familjemedlemmar och bryr sig sällan om vad det kostar. Tänk på det när du funderar ut affärsidéer.

Här är några råd kring det:

  1. Gör affär av din hobby. Om du har hundar som ditt stora fritidsintresse kan du kanske göra ett litet företag kring det, exempelvis ett som trimmar eller tränar andras hundar. Men för att sådant ska räknas som företag och inte hobby måste verksamheten ha ”vinstsyfte”, vara ”varaktig” och ”självständig”. För att driva företag måste du ansöka om F-skattsedel och då på ett trovärdigt sätt kunna ange hur du ska tjäna pengar och få kunder.
  2. Samarbeta. Tänk efter var din målgrupp finns och hitta samarbeten med dem som har de kunder som du söker, kanske veterinärer, zoo-affärer eller hunddagis. Om du hjälper dem får du hjälp tillbaka.
  3. Ge gratishjälp. Dela med dig av dina kunskaper till kunderna på en hemsida eller i Facebookgrupper. Skriv då inte för säljande. Genom att ge råd skapar du trovärdighet som ger kunder på sikt.
  4. Sälj över nätet. Prylar och mat till smådjur är sådant som kan säljas över nätet. Det är enklare än många tror att starta en e-butik och lägga upp säkra och billiga betallösningar. För en traditionell butik kan merförsäljning över nätet vara ett bra sätt att öka lönsamheten.