Så får du fler klick i ditt nyhetsbrev

Ebba Arnborg

Publicerades: 9 december, 2014

Vill du ha många besökare till din sajt eller blogg? Då kan nyhetsbrev vara ett alternativ. Få fler att klicka i dem – här är fyra sanningar och nio tips för att lyckas.

Hej, nu drar jag igång webbskolan. Och som jag lovade i mitt blogginlägg igår börjar jag med att ge några tips för hur du får fler klick i ditt nyhetsbrev (jag kommer att gå in på tipsen mer i detalj framöver).

Nyhetsbrev kan vara bra för flera olika saker. Du kanske vill att kunden ska klicka in och använda något verktyg, läsa din blogg, köpa dina produkter, anmäla sig till en kurs eller boka konsulttjänster? Oavsett vad så gäller det att utgå från vad kunden vinner på det hela, hur du hjälper henne eller honom.

Först fyra sanningar:

1)   Det finns INTE en enskild framgångsfaktor för att lyckas med nyhetsbrev och webbinnehåll. Det är en samverkan av flera olika faktorer som gäller.

2)   Det finns inte en framgångsformel som gäller alla. Vad som fungerar för just dig beror på vad just dina kunder är intresserade av och vilken relation ni har.

3)   Det enda sättet att nå framgång är att: planera –> testa –> följa upp –> justera planen –> och testa igen. Och så vidare.

4)   Kunden är viktigast. Utgå alltid från vad som är bäst för den.

 

Psst: Vill du bara nå ut med information kanske du inte alls är intresserad av att personer klickar vidare till din sajt. Utan kan skriva allt innehåll direkt i mejlet. Då är det öppningsfrekvensen som är viktigast. Hur du får upp den berättar jag senare i veckan. Men punkt 1 till 4 nedan gäller även där.

 

Jag utgår här ifrån att ditt nyhetsbrev är uppbyggt med en eller flera artiklar som alla har rubrik, ingress och länk samt en bild.

 

1. Se till att dina mottagare vill ha ditt nyhetsbrev.
Det är väldigt viktigt att du bara skickar nyhetsbrev till personer som anmält sig för att få det, och att det är lätt att avregistrera sig.

Det är också viktigt att du inte skickar ditt nyhetsbrev för ofta. Det gäller att du har någonting nytt att berätta som du tror att dina mottagare verkligen är intresserade av.

Följ upp varje nyhetsbrev och se så att inte följarna avregistrerar sig – det är ett tecken att du kanske skickar för ofta, eller fel innehåll.

 

2. Skicka vid rätt tidpunkt.
Fundera på när det passar dina kunder att läsa ditt nyhetsbrev. Är det på jobbet? När under dagen har de troligtvis mest tid i så fall? Är det kanske på kvällen när de vill fördriva tid? Eller kanske på väg till jobbet när de kollar mobilen på bussen? Testa och se vad som passar bäst för dig – när du får bäst respons.

 

3. Bygg trovärdighet.
För att dina läsare ska vilja öppna ditt nyhetsbrev och klicka sig vidare till din sajt måste du ha byggt ett förtroende. De måste tro att det du vill berätta är relevant för dem. Därför är innehållet på din sajt otroligt viktigt. Kvalitén på det avgör allt.

 

4. Se över layouten.
Designen på ditt brev måste vara lättöverskådlig och intresseväckande. Satsa på bilder som fångar ögat.

Det måste vara lätt att se vad du förmedlar och var man kan klicka. Gör länkarna tydliga: en avvikande färg, feta eller understrukna. Sätt gärna en liten pil framför länken.

Kom ihåg att det måste vara snyggt och funktionellt i mobil. Testskicka till många olika mejlklienter och kontrollera både på dator och mobil att det ser bra ut.

 

5. Berätta inte allt.
Vill du få dina läsare att klicka vidare in på din sajt så får du inte berätta för mycket i själva nyhetsbrevet. Då finns ju ingen anledning att gå vidare. Men du får självklart inte heller berätta för lite. Berätta vad läsaren kan få reda på inne på din sajt – vilken fråga som besvaras – och varför den gynnas av det. Men inte exakt vad svaret är.

 

6. Sätt lockande rubriker.
Din rubrik måste vara intresseväckande och tydlig. Tänk att den ska kunna stå helt för sig själv, utan resten av texten, och ändå förstås.

Säg till exempel att du har en skönhetssalong och har skrivit ett blogginlägg om att du nu även erbjuder fiskpedikyr.

Skriv inte: ”Nu har vi en ny tjänst” utan exempelvis ”Nyhet: Låt fiskar äta dina fötter”.

Försök tänka att nyhetsbrevet är som en löpsedel eller första sidan på ett magasin, och ska väcka nyfikenhet och locka till läsning

 

7. Ha lockande ingresser.
I ingressen får du berätta för läsaren varför den vill läsa vidare inne på din sajt. Försök hålla dig kort och tänk dig in i vad som kan väcka intresset hos din kund.

I exemplet ovan ska du alltså inte skriva:
”Jag har länge velat erbjuda mina kunder någonting nytt och nu har jag startat ett samarbete med en leverantör som erbjuder fiskpedikyr. Det känns jättespännande! Fiskpedikyr är den senaste trenden och har många bra fördelar. Det kommer att få dina fötter att bli som nya igen. Vi kommer att testa tjänsten under den kommande månaden. Det går bra att komma in och boka in en halvtimme när som helst under dagen. Jag hoppas att du som kund vill komma förbi så kan jag berätta mer om vad det här innebär.”

Skriv istället till exempel:
”Möhippa? Sugen på att unna dig något nytt och spännande? Den här månaden kan du testa att få mjuka fötter – med hjälp av fiskar!”

En brasklapp: Har du bara några få kunder och känner allihopa väl så kanske det första alternativet, lite kortat, ändå fungerar bättre – det där vet du bäst.

 

8. Satsa på en säljande länktext.
Följ upp med en tydlig länk där du utnyttjar möjligheten att skriva en uppmaning. Använd gärna själva länktexten till att berätta vad läsaren får om den klickar där. En nödlösning är ”Klicka här!”

Om vi fortsätter på samma exempel som ovan kan du skriva ”Kom förbi och testa nya trenden – läs mer här!”

 

9. Jaga inte klick! Ha bra innehåll på din sajt.
Det kan ju låta som att jag säger emot mig själv nu. Ska man inte jaga klick? Nej. Bara massa besökare gynnar dig inte. Jag säger det igen: Det läsaren kommer till när den klickat måste leverera vad du lovat i nyhetsbrevet, och ge bra och intressant information. Du vill inte ha läsare som bara klickar in och lämnar din sajt direkt. Du vill ju att de ska göra någonting inne på din sajt och du vill ju bygga förtroende så att de kommer tillbaka.

 

Jag kommer gå djupare in i de här olika tipsen längre fram.  Och komma med ännu fler tips. Har jag missat något viktigt? Frågor? Fyll gärna i med en kommentar nedan!