Så bygger du trovärdighet med Social Selling

Fredrik Steinholtz

Publicerades: 5 mars, 2015

 

Hur skapar vi trovärdighet så mycket att den potentiella kunden responderar?

När det kommer till detta med att bygga trovärdighet så är ett av de vanligaste misstagen bland säljare att de pratar om sig själva, deras förträffliga företag och deras förträffliga produkter och tjänster.

Resultatet av detta är att vi får många mail och telefonsamtal från säljare som pratar om sig själva och sin värld. Dock sker inte detta enbart via mail och telefonsamtal utan detta sker även i sociala medier så som exempelvis LinkedIn.

Ni känner säkert igen er i det ovan och inget av detta bygger trovärdighet.

De säljare som gör enligt ovan lämnar det upp till den potentiella köparen att se om detta är något för dem och som kan förbättrar deras affär.

Det som bygger trovärdighet är något helt annat.

Duktiga säljare bygger sin trovärdighet genom att:

  • påvisa kunskap om kunden – företaget och kontaktpersonen.
  • påvisa kunskap om de utmaningar de är i eller står inför.
  • de engagera genom att fråga om kundens verksamhet, dela relevanta berättelser och information om kritiska affärsfrågor.

Deras trovärdighet är säkrad när kunden tänker, ”De vet verkligen vad de pratar om, de känner till oss och de bryr sig om oss.”

OBS! Allt detta händer innan någon form av produkt eller tjänst nämns i sammanhanget.

Duktiga säljare vet att ytterligare ett sätt att bygga trovärdighet är att:

  • ha en bra LinkedIn-profil. En av de första sakerna många kunder kanske gör är att titta på LinkedIn-profilen.
  • göra sin research på kunderna – kontaktpersoner och företag, innan den första kontakten.

Duktiga säljare påskyndar inte säljprocessen. De vet att innan den potentiella kunden inte har godkänt deras trovärdighet så får säljaren inte tillgång till den nivå av information och beslutsfattande som behövs för att fatta rätt beslut i säljprocessen. De kan prata med dig men de är försiktiga.

Duktiga säljare fokusera på sin personliga trovärdighet och förlitar sig inte på deras företags trovärdighet. De vet att det är viktigt eftersom människor köper från människor.

Duktiga säljare vet att de måste fortsätta att stärka och bygga sin trovärdighet hos kunden. De vet att de aldrig bara skall luta sig tillbaka och leva på gamla meriter.

Vad gör ni för att etablera och stärka er trovärdighet i varje kundkontakt?