Så blev jag grundlurad av en myndighet

Senaste numret av Driva Eget på papper innehåller ett antal ovärderliga artiklar, däribland en om hur du sätter pris på tjänster. Bland annat behandlas brainpicking, vilket är när den potentiella kunden stjäl dina idéer. Om du inte prenumererar på Driva Eget, köp tidningen i en välsorterad butik.

Jag har blivit plockad och lurad flera gånger. Det sker regelmässigt i offerter till offentlig sektor. Kunden tar lägsta anbud och stjäl den bästa idén.

Men det värsta jag varit med om inträffade för snart 20 år sedan. Jag hade varit ute och föreläst om marknadsundersökningar. I publiken fanns en representant för en myndighet. De hade en verksamhet som skulle sättas på bolag.

Jag blev kontaktad och ombedd att lämna offert på en kvalitativ marknadsundersökning. Kunden fattade inte vad det var, utan återkom gång efter gång med kompletterande frågor. Jag svarade snällt, gav exempel på frågeställningar, förklarade hur man bär sig åt vid utvärdering och så vidare.
Till sist var kunden nöjd och hördes sedan inte av.

Något år senare var vår vd på en utbildning för företagsledare på Linköpings universitet. Vid ett tillfälle medverkade en representant från myndigheten. Han presenterade det lyckade projektet med det avknoppade bolaget. Och fram på OH-maskinen rullade hela mitt förslag, in i minsta detalj verkställt av kundens egen personal.

Jag hade blivit grundlurad. Än idag blir jag förbannad på mig själv för min naivitet.

Vi träffade en ekonomisk uppgörelse, så i pengar räknat fick historien ett rimligt slut.

Jag har svårt att tro att människor kan vara så beräknande, så kalla, så svekfulla. Jag lutar åt att förklaringen är att anställda i stora organisationer, särskilt i offentlig sektor, inte förstår sambandet mellan prestation och lön. För många är myndigheten eller företaget en bankomat som betalar ut lön enligt avtal varje månad utan att någon funderar på hur pengarna kom dit.

Lärdomen är att aldrig släppa ifrån sig några idéer innan pengarna ligger på bordet.


Behandla kunden som din gäst
Så skapar du en vinnande företagskultur

Behandla kunden som din gäst

Ett enkelt hej med ett leende gör skillnad för kunden. Experten tipsar hur du skapar en vinnand...

Nyhetsbrev