Rivstarta hösten med lite handfast höststädning

Anna Fagerström

Publicerades: 30 augusti, 2012

Vill du synas mer med ditt företag i höst? 
Dags att ta kontroll över ditt företags PR.
Låt oss rivstarta säsongen lite handfast höststädning:

Googla ditt företag.
Vad dyker upp när du googlar på ditt företags namn, ditt eget namn och nyckelord för din verksamhet? Att synas på rätt sätt på nätet är basen. De flesta, bland andra journalister, som söker något gör det på nätet. Om du inte är nöjd bör du fundera på vad du kan göra för att förbättra din webbsynlighet.

Uppdatera hemsidan.
Signalerar den att du är med i matchen? Eller ser det ut som att du fortfarande har semester? Nu är det läge att hojta lite om vad som händer i ditt företag i höst.

Vässa budskapet.
Kanske är det också läge att klura lite på hur journalister, kunder och andra uppfattar ditt företag. Är det glasklart vad du säljer? Formulera dig kort och tydligt. Se till att du har riktigt bra svar på frågorna ”Vilket problem ska min lösning lösa?” och ”Vad skiljer mig från andra som erbjuder något liknande?”

Våga visa dig.
Om inte du vågar stå för det du erbjuder och kan, så blir det svårt för kunderna att anlita dig. Se till att du och eventuella andra som arbetar på företaget presenteras tydligt på hemsidan och i andra sammanhang. Visa att du brinner för det du gör!

Ta hjälp av andra.
Nätverka. Fråga folk omkring dig vad de behöver, be om hjälp med sånt du inte är bra på själv. Det måste inte alltid kosta pengar. Det kan handla om att spåna marknadsföringsidéer, eller att göra ett koncept ihop med en företagarkollega. När man pratar med andra kommer det alltid fler och bättre idéer än när man sitter själv och klurar.

Och följ mig här på Driva Eget-bloggen i höst! Jag bjuder på massor av inspiration och tips för smarta företagare som vill marknadsföra sig med hjälp av PR.