Reklam och antireklam syns överallt

Katarina Widoff

Publicerades: 21 augusti, 2009

I veckan läste jag Svenska Dagbladet det noggrannare, även insändarna. Det var intressant.

Jag brukar tycka att de är lite gnälliga, det där med Dagens Ris och Ros är inte min favorit, men jag fastnade på en insändare som inte var nöjd. Den var välskriven och ganska lång och underskriven både med för- och efternamn, inga alias eller synonymer här inte. Han som skrev var inte nöjd, han var snarare riktigt missnöjd och pekade med hela handen ut företaget som han var missnöjd med.

Kortfattat gällde insändaren det här:
Han skulle ta sin sambo på restaurang och verkligen fira något speciellt. För det valde han Stallmästargården och ringde innan och bokade bord så att det skulle bli så bra och speciellt som han önskade. När de sedan kom dit fanns ingen bordsreservation och servicen var under kvällen slapp och likgiltig. Hans insändare avslutades i stil med: ”Om du önskar få en kväll förstörd så vänd dig utan att tveka till Stallmästargården”.

Nu tror jag att Stallmästargården just denna kväll hade en dålig dag och tyvärr så drabbas vi av folk som har dåliga dagar och det är aldrig skoj. Men det som är intressant och som jag fastnade för är just det som jag så ofta tar upp i mina föreläsningar och kurser, att 95% av alla affärer går genom nätverk, och det gäller främst inom serviceyrken. Vi rekommenderar våra vänner att gå till olika ställen, köpa vissa kläder, se vissa teaterföreställningar eller filmer, eller inte. Ju fler en person som har blivit missnöjd känner desto fler kommer att höra om hur dåligt bemött han eller hon har blivit.

Nu har det här förflyttats till de olika dagböcker som finns på internet och mobiltelefoner. Folk delar gladeligen med sig av sina erfarenheter och upplevelser. Men det är nog första gången jag har sett att en av Sveriges ledande tidningar tar upp ett så stort utrymme för att sprida marknadsföring, och anti-marknadsföring. Kanske ett nytt sätt för dem att närma sig bloggarnas vardag.

Om du är intresserad av att lära dig mer om att nätverka så kommer jag att arrangera en heldagskurs tillsammans med Affärsverkstan 24 september. Som en god nätverkare är utbildningen just i nätverksform. Jag var på ett frukostmöte och lärde känna en tjej som sedan kontaktade mig för hon vill sätta upp kurser med olika kursdeltagare under loggan Affärsverkstan. Jag, liksom flera andra, blev tillfrågade och nu finns det ett  gediget program med flera olika företagare och kursledare inblandade. Ett härligt sätt att nätverka och ett kul sätt att starta samarbeten på!

Vi ses i vimlet! hälsar Katarina på www.komfab.se