Receptet på ditt bakgrunds-kit till journalister

Anna Fagerström

Publicerades: 16 oktober, 2016

Varje företag bör ha ett färdigt ”kit” att skicka till journalister. Du vet aldrig när du kan få nytta av det, så se till att det ligger färdigt. Här är receptet. 

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Här är några tillfällen då ett bakgrundskit är bra att ha:

  • När du ska tipsa en journalist om dig och ditt företag.
  • När en journalist hör av sig till dig och vill intervjua dig.
  • När du vill sälja in dig själv som föredragshållare.
  • När du vill presentera dig för ett förlag, med syfte att ge ut en bok.
  • När du söker ny samarbetspartner, ny leverantör eller lokal.

Uppgift

Skriv en kort bakgrundstext om dig och ditt företag, gärna i punktform. Den kan innehålla svaren på följande frågor:

  • Vilket problem löser ditt företag? Var så konkret som möjligt och relatera gärna till människors vardag.
  • Hur stort är problemet? Gärna en eller ett par siffror: X % av svenskarna har problemet. Lyft gärna blicken och se det i stort. Är det ett samhällsproblem är det ett plus.
  • Vad blir konsekvensen om inget görs åt problemet? För individen och/eller samhället.
  • Vad gör ditt företag unikt? Beskriv sakligt.
  • Varför startade du företaget? Ta med ett par personliga detaljer, med syfte att väcka intresse hos journalisten.
  • Kontaktuppgifter. Kom ihåg hemsideslänk och direktnummer till dig.
  • Företagets logotype.

Rensa texten från utropstecken och förstärkande ord (mycket, oerhört och fantastiskt). Texten ska vara högst 1 500 tecken inklusive blanksteg, gärna kortare, och luftigt presenterad med bild. Använd gärna filformatet pdf, det ser snyggt och proffsigt ut och är enkelt att hantera för de flesta.

Lägg bakgrundskitet på en plats där du snabbt kan plocka fram det.

I vissa fall kan det passa att dra ifrån eller lägga till något, beroende på mottagarens behov och intresse. En lokaltidning vill gärna ha siffror på lokal nivå, till exempel.

* * *

Vill du bli påmind när det kommer ett nytt avsnitt av PR-skolan? Då föreslår vi att du prenumererar (kostar inget och du kan lätt avregistrera dig när du vill):

KLICKA HÄR för att prenumerera

Tidigare avsnitt av PR-skolan hittar du längre ner här i bloggen.

* * *

Vill du fördjupa din kunskap om PR? Gå PR-kioskens grundkurs i PR för småföretagare. Du hittar den här på Driva Eget:

Mer info om webbkursen PR för småföretagare – grundkurs