Rätt företag på rätt plats

Under sportlovet åkte ungdomar finlandsfärja. Jag och min man hade ungefär tusen medpassagerarare i 18-årsåldern och fem av dem var våra egna. Helt överraskade av isen fick vi stå stilla ute på Östersjön ett extra halvt dygn och stämningen var på topp. Gratis middag, frukost och Markoolio en gång till.

Det var inte bara ungdomarna som var glada, det var Malin också. Situationen var förstås himmelriket för ett företag med unga som målgrupp och Malin hade det.

De ungdomar som skyndat förbi till discot första kvällen, hade all tid i världen att testa hennes spel den andra.

Nu var det inte som det såg ut. Hon var inte en pigg entrepenör som fått låna en hörna av heltäckningsmattan, men hon hade kunnat vara det. Malin jobbar för spelföretaget Paf som är en förening som ägs av finlandsbåtarna gemensamt, deras affärsidé är att erbjuda spel på båtarna, men också internetspel, med ovanligt många vinster som ska göra kunderna nöjda, enligt de själva. Sedan går överskottet till kultur, idrott och sociala sektorn.

Paf har funnits sedan mitten av 60-talet, med enarmade och andra spel, men det är först nu jag sett att de klivit fram i rampljuset med sitt varumärke. Det var hursom helst ett bra tillfälle att göra det på.

Malin blev framgångsrik under den här kryssningen, att alla ungdomar var instängda passade nog bra eftersom det inte kan ses som någon finsk, eller särskilt svensk, specialitet att hårdmingla. Hade hon inte haft något bord med lockande små presenter i form av godis och nyckelringar hade hon varit tvungen att snacka runt på ett annat sätt. Men det hade kanske gått det med. Hon fick säkert hundratals kommentarer om sina spelprodukter också, kanske några användbara.


Nyhetsbrev