MEDIABABE – och vad händer sen då?

Anna Fagerström

Publicerades: 13 april, 2016

Så har ditt PR-arbete börjat ge resultat och du är med i medier lite här och där. Gör så här så får du ännu bättre utväxling. 

Det fina med PR är att den inte kan köpas, som en annons, utan måste förtjänas. Resultatet blir ökad trovärdighet. Om någon annan pratar om dig och ditt företag har det en helt annan effekt på lyssnaren än om du påstår något själv. Allra bäst effekt får du om det är en journalist som lyfter fram dig.

Medieuppmärksamhet kan i sig

  • positionera dig och ditt företag på marknaden.
  • stärka företagets (och ditt eget) varumärke.
  • ge både dig och företaget ökad trovärdighet.
  • göra dina kunder, medarbetare och samarbetspartners stolta över att få vara en del av ditt företag.
  • göra det enklare för dig att förklara vad företaget gör (”i den här artikeln i x-tidningen kan du läsa mer om hur vi jobbar).
  • ge fler kunder och ökad försäljning.

Men inte nog med detta. Det går också att öka effekten av publicitet genom att följa upp med egna insatser.

Missa inte dessa sätt att använda publicitet: 

  • Skriv om och länka till artikeln/inslaget/podden i ditt nyhetsbrev.
  • Berätta om den i bloggen.
  • Länka till artikeln på Facebook.
  • Skriv ”bakom kulisserna” om hur det gick till när du kom med.
  • Om det är radio, tv eller podd: Gör ”bakom kulisserna” i dina sociala kanaler före, under och efter intervjun.
  • Be anställda, kunder, samarbetspartners etc att dela/gilla/kommentera publiciteten.
  • Rama in artiklar och sätt upp på kontoret.
  • Använd publicitet som argument till förlaget om du vill få en bok förlagd.
  • Samma sak om du vill komma med i en talarförmedling.
  • Samla all publicitet på en sida på sajten: ”Om oss i medier”.
  • Vid varje ny publicietet – passa på att länka till ”Om oss i medier”.
  • Och – inte minst: Fira varje ny artikel tillsammans med personal, kunder och samarbetspartners. Skapar sammanhållning och stolthet.

* * *

PR-skolan 2016 kommer varannan vecka:

 

20 januari
1. BLI SYNLIG – så här gör du din egen PR-strategi

3 februari
2. PR-ETIKETT – gör så här när du kontaktar journalister

17 februari
3. MEDIETRÄNA – så här gör du det själv på 66 minuter  

2 mars
4. FILMSTJÄRNA – video är roligt, lätt och hett

16 mars
5. PRESSRELEASE – gärna, men BARA när dessa två kriterier är uppfyllda

30 mars
6. STORYTELLING – vad är det bra för och hur gör man?

13 april
7. MEDIABABE – och vad händer sen då?

27 april
8. BILDFEST – gratis bilder kan vara vägen till PR

11 maj
9. NYHETSBREV – världens coolaste PR-verktyg

25 maj
10. SJÄLVSPRIDANDE – riktigt bra PR behöver inte pushas

8 juni
11. DÅLIG PUBLICITET – förebygg och hantera i traditionella och sociala medier

15 juni
12. MEDIERNAS DRÖM – så blir du favoriten på redaktionerna

* * *

Klicka här om du vill få en mejlpåminnelse vid varje nytt avsnitt. 

Dela gärna – knappar hittar du här nedanför.

Citera gärna, men ange källa.

PR-skolan 2016 publiceras både på driva-eget.se och prkiosken.se.