PRESSRELEASE – gärna, men BARA när dessa två kriterier är uppfyllda

Anna Fagerström

Publicerades: 16 mars, 2016

Problemet är inte att journalister får för många pressreleaser. Problemet är att de får för många pressreleaser som är ointressanta för dem. Så här bäddar du bäst.   Skicka bara pressrelease när dessa två kriterier är uppfyllda: 

1. Det du vill ha ut har ett riktigt nyhetsvärde.

 

2. Du behöver nå fler än du har möjlighet att ringa eller mejla personligen.

 

Dessutom: 

  Tryck inte ut en hagelsvärm – rikta dig till journalister och/eller redaktioner som skrivit om eller på annat sätt visat sig vara intresserade av ämnesområdet. Det finns olika sätt att skicka ut en pressrelease. Vanligt är att använda en PR-tjänst, som Mynewsdesk, Cision eller Meltwater. Nyhetsbrevstjänster, som Mailchimp, kan också funka. Skräddarsydda mejllistor till journalister och vissa bloggare kan du få hjälp med via någon av PR-tjänsterna ovan. Glöm inte bort  de journalister som du själv har koll på inom ditt ämnesområde. Skicka också pressreleasen till kunder, potentiella kunder, samarbetspartners, leverantörer och andra typer av viktiga kontakter. Att skicka pressreleasen till dem fyller flera syften: Du visar att företaget är på tårna, du berättar vad ni har på gång och du möjliggör vidare spridning av pressreleasen från dina bästa ”ambassadörer”.  

Checklista för pressreleaser: 

  1. Rubriken ska vara kort och intresseväckande. 2. Texten ska innehålla en nyhet, börja med det viktigaste, vara lätt att förstå och kort. Ta gärna med ett kärnfullt uttalande från en relevant person (dig?). En eller ett par tydliga siffror eller jämförelsetal är aldrig fel. Kanske behövs en kort faktabakgrund i slutet. Rensa bort samtliga värdeord (”bra”, ”fantastisk” etc) och utropstecken. 3. Bild är alltid bra, både på personer, produkter och miljöer. De ska vara nedladdningsbara och självklart fria för användning. 4. Mer information ska man kunna klicka på en länk för att få. 5. Kontaktperson och kontaktuppgifter måste finnas med. Och kontaktpersonen måste vara tillgänglig. 6. Kolla noga igenom att länkar, mejladresser och telefonnummer stämmer. 7. Skicka på morgonen i början av veckan. * * *

PR-skolan 2016 kommer varannan vecka:

  20 januari 1. BLI SYNLIG – så här gör du din egen PR-strategi 3 februari 2. PR-ETIKETT – gör så här när du kontaktar journalister 17 februari 3. MEDIETRÄNA – så här gör du det själv på 66 minuter   2 mars 4. FILMSTJÄRNA – video är roligt, lätt och hett 16 mars 5. PRESSRELEASE – gärna, men BARA när dessa två kriterier är uppfyllda 30 mars 6. STORYTELLING – vad är det bra för och hur gör man? 13 april 7. MEDIABABE – och vad händer sen då? 27 april 8. BILDFEST – gratis bilder kan vara vägen till PR 11 maj 9. NYHETSBREV – världens coolaste PR-verktyg 25 maj 10. SJÄLVSPRIDANDE – riktigt bra PR behöver inte pushas 8 juni 11. DÅLIG PUBLICITET – förebygg och hantera i traditionella och sociala medier 15 juni 12. MEDIERNAS DRÖM – så blir du favoriten på redaktionerna * * * Klicka här om du vill få en mejlpåminnelse vid varje nytt avsnitt.  Dela gärna – knappar hittar du här nedanför. Citera gärna, men ange källa. PR-skolan 2016 publiceras både på driva-eget.se och prkiosken.se.]]>