PR-ETIKETT – gör så här när du kontaktar journalister

Anna Fagerström

Publicerades: 3 februari, 2016

Journalister är ett stressat släkte. Här är fem tips för att nå framgång när du kontaktar dem.  

1. Utgå från läsarna

Din utgångspunkt ska vara att leverera intressant innehåll till läsarna/lyssnarna/tittarna. Ingen journalist är intresserad av att hjälpa dig med PR, de vill bara göra bra material för sin publik.

2. Ha en krok

Särskilt när man tipsar nyhetsjournalister är det viktigt att ha en krok. Det du föreslår för journalisterna ska gå att presentera som en aktualitet: ”I dag kom en undersökning om…”, ”nu börjar cykelsäsongen/vårsådden och därför…”, ”i veckan presenterades nya arbetslöshetssiffror som…”.

3. Mejla eller ring

Tips via sociala medier är oftast inte så populärt. Bäst är att mejla först och följa upp via telefon. Kom ihåg att lämna dina kontaktuppgifter, och att ha telefonen på så att du hör om du blir uppringd.

4. Var tidig

Morgonen är bäst, liksom början av veckan. Redaktionen måste ha möjlighet att planera in jobben i arbetsflödet.

5. Fatta dig kort

Vare sig du mejlar eller ringer: Kom till saken direkt. Ofta kan du få ett besked på en gång om tipset är intressant eller inte.

6. Klaga inte

Även om du tycker att en journalist gjort en tabbe, missgynnat dig eller försummat något viktigt – håll inne med ditt missnöje.

* * *

 

PR-skolan 2016 kommer varannan vecka:

 

20 januari
1. BLI SYNLIG – så här gör du din egen PR-strategi

3 februari
2. PR-ETIKETT – gör så här när du kontaktar journalister

17 februari
3. MEDIETRÄNA – så här gör du det själv på 66 minuter  

2 mars
4. FILMSTJÄRNA – video är roligt, lätt och hett

16 mars
5. PRESSRELEASE – gärna, men BARA när dessa två kriterier är uppfyllda

30 mars
6. STORYTELLING – vad är det bra för och hur gör man?

13 april
7. MEDIABABE – och vad händer sen då?

27 april
8. BILDFEST – gratis bilder kan vara vägen till PR

11 maj
9. NYHETSBREV – världens coolaste PR-verktyg

25 maj
10. SJÄLVSPRIDANDE – riktigt bra PR behöver inte pushas

8 juni
11. DÅLIG PUBLICITET – förebygg och hantera i traditionella och sociala medier

15 juni
12. MEDIERNAS DRÖM – så blir du favoriten på redaktionerna

* * *

Klicka här om du vill få en mejlpåminnelse vid varje nytt avsnitt. 

Dela gärna – knappar hittar du här nedanför.

Citera gärna, men ange källa.

PR-skolan 2016 publiceras både på driva-eget.se och prkiosken.se.