Prisvärd PR-strategi

Helena Kubicek Boye

Publicerades: 28 januari, 2012

Vi har arbetat fram en PR-strategi för iSelfhelp. Tillsammans med en klok rådgivare och tidigare erfarenheter har vi nu lagt upp en plan för hur vi ska arbeta med vårt varumärke kvalitativt, hållbart och på sikt. Vi vill sprida kunskapen om profesionell självhjälp, vara ambassadörer för nytänkande inom områdena psykologi/medicin och synas på rätt ställen.

En del i strategin var att vi skulle fundera över en nyhetsbyrå som vi kan ha ett pressrum på så vi kan skicka ut pm löpande. En av de ledande nyhetstjänsterna erbjöd sig mycket service-inriktat att träffa oss och vi hade ett bra möte. De berättade om storkunder som kommuner, multinationella företag etc. etc. Det lät ju hur bra som helst, tills jag förstod att månadsabonnemanget är lika stort för oss småförtegare som för storföretagarna, och det skulle utgöra en relativt stor hög fast kostnad, och man skulle binda upp sig på minst ett år. En jättebra affärsidé, men fasta kostnader är förrädiska.

  • Vi byggde därför ut vår egen hemsida för press Kubicek&Boye på vår hemsida så den är tydlig. Titta här
  • Vi har gjort en egen hemsida för iSelfhelp så att man alltid kan hitta den och kontakta oss angående apparna.
  • Vi har även nu gjort ett traditionellt pressmeddelande som resulterade i artiklar i såväl City som Västerbottenbladet. Och flertalet magasin som publiceras inom kort, såväl nationellt som internationellt.

Vår PR-strategi handlar mer om relationer: att bygga en nära hållbar relation med journalisterna och bloggarna som skriver om oss, vi tror på kvalitet istället för kvantitet. Hur det valet kommer gå kommer utvisa sig under det närmaste året!

 

Vilka är dina bästa PR-tips?