Plötsligt händer det… telefonen ringer och journalisten söker MIG

Plötsligt händer det.
Telefonen ringer och någon i andra änden säger: ”Hej, jag heter Nisse Nilsson och jag ringer från X-pressen. Pratar jag med Lisa Lisasson?”

Genast uppstår en härva av tankar i huvudet.
För att bena ut dem:
1. Hjälp, en journalist!
2. Från X-pressen! Gula löpsedlar över hela riket!
2. Nisse Nilsson, vem är det och vad vill han MIG?

Du stammar fram:
”Ja, det är Lisa… Vad kan jag hjälpa dig med?”

Det här händer hela tiden. Folk blir uppringda från tidningar.
En del som blir uppringda blir väldigt överraskade, eftersom de aldrig blivit uppringda av någon på en tidning förut.
Andra blir inte lika förvånade, eftersom de då och då eller till och med ganska ofta faktiskt blir uppringda av folk från olika redaktioner.

Frågan är nu: Vad vill den som ringer från tidningen?

Ja, det händer faktiskt att de vill ställa en eller annan fråga om verksamheten i ett företag. Det hände en av mina kunder nu i kväll. En journalist från en tidning ringde för att ställa kritiska frågor. Det är sånt som händer. Det är sånt som journalister är till för. Och det är sånt som vi pr-rådgivare är till för att hjälpa våra kunder att hantera på ett bra sätt. Tala sanning, är ett bra råd. Tala sanning, och gör det direkt, innan någon annan (en journalist) tar fram den först.

Men för det mesta när journalister ringer är det inte alls några kritiska frågor hen vill ställa. Ofta handlar det om att få hjälp med att kolla fakta, att ta fram ett ”case” eller att be om en intervju där du kan briljera med dina kunskaper.

Ännu vanligare är att journalisterna inte ringer alls. Så är det för det mesta.

I alla fall för den som inte börjat jobba med pr-strategin för sitt företag än.

Gör det.

Det är en del jobb och tankearbete. Och det tar tid att göra journalister medvetna om att du finns och vad du har att bidra med.

Men – till slut händer det. Till slut händer det utan att du behöver anstränga dig.

Plötsligt ringer telefonen…


Behandla kunden som din gäst
Så skapar du en vinnande företagskultur

Behandla kunden som din gäst

Ett enkelt hej med ett leende gör skillnad för kunden. Experten tipsar hur du skapar en vinnand...

Nyhetsbrev