Olika regler vid olika tillfällen?? Vad gäller?

Efter några veckor mer eller mindre avstängd från internetvärlden är jag tillbaka igen.

Vi har bland annat varit i båten, då kan man bara knapphändigt följa med skvallret på stan. Att Peter Magnusson åkte fast för sjöfylleri undgick mig dock inte. Och i söndags såg jag morgonteveprogram för första gången på länge. Då skulle Peter Magnusson debattera den nya sjölagen med Beatrice Ask.

Beatrice sa bland annat att det ibland kan råda särskilda omständigheter för att få köra onykter på sjön, som när man är tvungen att förtöja om. Det händer ofta, men inte alltid, att vinden vänder och att det inte räcker med ett srping eller ett extra ankare, båten måste förtöjas om. Ny vik och ny tilläggning krävs, och för dit såklart oavsett om det är före middagen, efter vin och öl eller mitt i natten.

Dessutom sa hon att båtar med barn ombord måste ha en nykter vuxen som kan föra båten. Innebär det att vi utan barn är undantagna lagen? Såklart inte.

Men det betyder att den som kan båten måste hoppa över tilläggaren, hamnaren och ölen till middagen. Jag kan lika gärna skiva han, för det är patetiskt och nästan komiskt roligt att se hur gamla könsrollerna är på sjön i de felsta båtar. Han styr och ställer, hon fixar.

Det här jobbar Linda Lindenau mycket med, hon har bland annat skrivit boken Ta rodret kvinna, och har en facebookgrupp i ämnet, se gruppen Ta rodret kvinna, det är ett nätverk med både tjejer och killar som tycker att det är dags att fler kan köra båten, tänk om det händer den som kan något…

Jag tycker att regler ska vara tydliga så de går att efterföljas, frågan är såklart hur mycket alkohol folk dricker på sjön och sedan kör båten onykter, men frågan är också större än så, båtkörkort vore bra och även att fler än en ombord har det.

Vi ses i vimlet! och förhoppningsvis även 8 september, se inbjudan till nätverksträffen då, den finns både på www.driva-eget.se och på www.komfab.se, hälsar KOMFABs Katarina


Nyhetsbrev