Newsreps – som Über fast för nyheter

Jag har relativt nyligen gjort min första investering i en start-up. Under tiden då Visiba Group hade delar av sin verksamhet på Science Park i Halmstad hade vi förmånen att bo granne med ett av det mest spännande bolagen jag sett växa fram.

Som synnerligen skeptisk till “media” och med en skopa misstro till traditionell nyhetsrapportering så såg jag Newsreps som en aktör där vi, som ”vanliga människor”, blir involverade. Idén gjorde mig fascinerad och jag imponerades ordentligt. Konceptet är lika enkelt som briljant. Företaget hjälper mediebolag att nå appanvändare, som i sin tur kan rapportera, komplettera och bidra med nyheter. Det är alltså vi vanliga människor som blir involverade i nyhetsskapandet samtidigt som vi också får en möjlighet att tjäna en slant, via våra smartphones.

Jag vet inte om grundaren Anders Nilsson skulle hålla med mig i min beskrivning men tänk dig ett öppet TT eller Reuters,  fast med nyheter skapade av människor runtom i hela världen. Själv kallar han det för UGN – eller User Generated News. Det innebär i praktiken att foton, filmer, ljudklipp och text rapporteras in direkt från folket och att rapportering sker direkt från gatan. Inte via journalister. Det är alltså nyheter från medborgare som råkar befinna sig i närheten av en aktuell händelse. De som har appen kan få uppdrag när de befinner sig nära något som en TV -kanal eller tidning behöver hjälp att täcka i sin nyhetsbevakning och de kan direkt ladda upp nyheter som de själva rapporterar in. Sedan använder nyhetsbyråerna detta innehåll för att ge en mer komplett bild av en händelse, och den som rapporterar får betalt för sin insats.

Newsreps kommer tveklöst att förändra hur vi ser på och rapporterar kring nyheter. Själv tycker jag det är hög tid att det sker. Det behövs en bredare medierapportering och det är intressant med fler åsikter och vinklar.

Nu kan TV, tidningar och nyhetsplattformar skicka ut uppdrag men även köpa nyheter från nyhetstorget, och Newsreps låter individen tjäna pengar på sin rapportering.

Det är oerhört spännande att på nära håll följa detta bolag och dess frammarsch.

Se denna film som beskriver affärsmodellen

Länk till hemsidan


Nyhetsbrev

ANNONS