När säljet prioriteras bort

Hanna Brodda

Publicerades: 4 mars, 2010

Det har gått sex månader sedan start och jag kan ge mig själv två olika sorters utvecklingssamtal. En smickrande och en milt tillrättavisande.

1. Den tillrättavisande:
Hanna, du har gjort det absolut vanligaste entrepenörsfelet alla kategorier. Istället för att sälja har du putsat på din produkt. Bara produkten är perfekt, så kommer kunderna stå i kö. Men vänta nu, inte ens en god läsk som är brun med bubblor säljer sig själv. Bakom varje framgångsrik produkt står en säljande vd och ofta ägare. Ajabaja, du borde intressera dig för affärsmodellen på ditt företag.

2. Den smickrande:
Bra Hanna, nu börjar du komma iordning. Du har jobbat på och kan pricka av en hel del på att göra-listan. 1. Snart är sista teknikpusselbitarna implementerade. 2. Redaktionella samarbeten har dragits igång. 3. Trafiken ökar varje dag. 4. Snart är det dags att planera för kommersiella samarbeten och se till att berätta om din produkt för potentiella kunder.

Min egen analys::
Istället för att tänka på att barnen och jag själv ska kunna leva på min idé har jag nöjt mig med mitt starta eget-bidrag och njutit av att människor får hjälp, ställer frågor och intresserar sig för sina mediciner. Herregud, det fungerar, det är en underbar känsla, dock inte att vila i.

För hundra år sedan gick man in på ett Apotek. Bakom disk stod en Apotekare och utifrån din symptombild blandade Apotekaren till en lämplig dryck/kräm för dig och dina symptom. En Apotekare skulle under sin utbildning lära sig 600 olika örter utantill och ännu fler sätt att tillaga och blanda dem på. Sedan fick du som patient din färdiga blandning i en brungul flaska att intaga efter anvisning. Vad du fått behövde du inte bry din lilla hjärna om. Sannolikt kunde du ändå inte läsa särskilt bra.

Där är vi inte längre. Nu är det verkligen inte särskilt enkelt att vara patient, när apoteken byter namn och skylt men behåller inredningen är det svårt att förstå vad ens nya apotek står för. Många olika mediciner, men alla innehåller samma sak och det doktorn säger att du ska få, säger Apotekaren att du inte ska få. Du får något annat ”minst lika bra” istället. Det är svårt, men en viktig tid att hålla ihop.

Vi nöjer oss inte längre. Gemensamt för nästan alla i dag, varannan enligt en artikel i tidiningen Forskning och framsteg, är att vi vill veta mer om våra piller och söker information på nätet. Vi vill veta vilka biverkningar som kan tänkas komma och vad jag ser på inläggen på min sajt Dina mediciner är att dagens patienter nöjer sig inte med en behandling om den inte fungerar.

Jag tror inte på att ta betalt för information och gemenskap på internet, men vårt viktiga arbete som vi har framför oss måste finansieras på något sätt. Annonser och tydligt anvisad plats där företag betalar för att få synas är ingen ny modell, men den blir ännu viktigare på nätet, där själva informationen är gratis. En fristående journalistisk och social sajt behöver annonser för att behålla sin självständighet, alternativet är att bli en del av en organisation eller ett företag, men då upphör trovärdigheten och lojaliteten blir för alltid ifrågasatt.

Slutsats: Detta, kära Hanna, innebär att du måste skrapa fram högsta vinsten. Eller sätta igång och ringa. Nej usch, det låter så definitivt. Vi får se, det är bra att människor gör det de är bra på, och en intresserad säljare är betydligt bättre på sälj än till exempel någon som jobbar dagligen för läsvärde och journalistik. Men och andra sidan bidrar relevanta annonser till läsupplevelsen. Fast samtidigt….nej, jo, nej. Ring! Nej! Jo!

Vad säger ni?