När jag intervjuade Juholt föll jag på eget grepp

När jag kom till Håkan Juholt för att göra intervjun som finns i senaste Driva Eget hade han en liten handskriven lapp med sig.

– Detta är mitt fempunktsprogram som jag satte ihop i går kväll inför den här intervjun, sa han och visade mig lappen, som du nu också kan se här intill.

Hans nyckleord där var:
Kapital. Anställa. Expandera. Exportera

Jag beskrev hans hopkokade förslag detta rakt upp och ned och en av rubrikerna var ”Fem punkter som ska charma småföretagarna. ”

Jag tyckte att det i denna nyhetstext skulle framgå att Juholt gjort ett hastverk. I artikeln beskrev jag hur jag här i flera nätartiklar kritiserat honom för att missa småföretagarfrågorna.
 

När han sa att han är en ”nasare i grund och botten” skrev jag naturligtvis det och gjorde en liten rubrik också på det (och har det på band här). Jag skrev att han sålde även när skulle sälja in sina fem punkter till mig.

Jag trodde att läsarna skulle tycka att jag hade en kritisk distans till honom och tyckte att jag varit lagom elak. Ända tills jag på Driva Egets senaste redaktionsmöte fick denna kommentar av en av tidningens medarbetare:

– Det var väldigt vad du hissade Juholt fempunktsprogram.

Snart förstod jag hur det hängde ihop. Det var rubriken ”Juholts femstjärniga småföretagar- program”.

Jag hade varit så förtjust i Björn Leijons bild med lampan formad som en stjärna ovanför honom. Kopplingen och försöket att vitsa till det med ”femstjärnigt” hade misslyckats – åtminstone inför min kollega, som faktiskt läst nästan bara rubriken.

Sådana är vi journalister ibland. Vi tycker vi gör fyndiga rubriker och ska ständigt försöka koppla ihop dem med bilder. Men ibland blir det så fel.

Jag hade fallit på eget grepp.


Nyhetsbrev

ANNONS

ANNONS