Moderatena, Allsången och småföretagarna – vad är likheten?

Vad är det för likhet mellan moderaterna, Allsång på Skansen och en småföretagare som vill växa?

Jag har tänkt på denna viktiga problematik när jag i sommar sett hur Anders Lundin konsekvent närmar sig enbart de skränande tonårstjejerna med sin allsångsmikrofon, och hur min hustru helst vill stänga av det TV-program som hon tidigare gillat så mycket.

Jag tänkte i samma banor när jag häromdagen läste hur moderaternas partisekreterare Per Schlingman i en artikel på DN Debatt skrev att partiet nu aktivt ska ta väljare från socialdemokraterna.

Det handlar om en grundregel som gäller i många sammanhang och som vi på Driva Eget ofta poängterat för våra läsare, småföretagarna:

När man ska skaffa sig nya kunder/tittare/väljare får aldrig detta ske på bekostnad av de trogna som man redan har. Det kostar alltid mer kraft och pengar att värva en ny än att behålla en gammal.

För att klara detta konststycke måste det till balansgång som ser ut så här i mina tre exempel:

  • TV-programmet Allsång på Skansen vill föryngra sin publik genom att välja yngre artister och låta Anders Lundin ständigt flörta med de skrikande tonårstjejerna närmast scen. Men frågan är om inte fler gamla tittare sviker än vad som kommer till bland ungdomarna? Vad tror du själv om du såg finalprogrammet på tisdagskvällen?
  • Genom att dra sin poltik till vänster och exempelvis säga nej till ändrade turordningsregler vid anställning kan moderaterna ta nya väljare från socialdemokraterna. Men ska det vara lyckosamt för partiet så måste de samtidigt behålla sina kärnväljare.
  • Företag som vill växa genom att förändra sin image måste gå försiktigt fram. De måste behålla de flesta av sina stamkunder samtidigt som de skaffar sig nya. Det är en svår balansgång, men den är självklar för både små och stora företag.

Ett klassiskt misstag gjorde Joakim Berner på min gamla arbetsplats Expressen. Han gjorde om kvällstidningen så mycket att gamla trogna läsarna försvann och ytterst få nya kom till. Resultatet blev att upplaga sjönk med nästan 100 000 exemplar.

Den dyrköpta lärdomen av detta blev att det aldrig går att byta kundkrets – och om man ändå ska försöka så kostar det orimligt mycket.


Nyhetsbrev

ANNONS

ANNONS