Misstag 2 Struntar i marknadsundersökningen

Helena Kubicek Boye

Publicerades: 15 juni, 2011

Vi hade det trodde vi. Vi hade verkligen den bästa av alla bästa idéer. Den var helt enkelt så bra att vi inte ens vågade pröva den på vår omgivning, för tänk om någon skulle ta konceptet från oss. Vi tyckte dessutom att idén var så bra att vi inte behövde göra en marknadsundersökning, för om vi älskade produkten skulle ju även alla andra göra det!

Trodde vi!

Produkten som givetvis idag inte är till försäljning var inte alls så bra. Och vi borde givetvis inte bara fäst oss vid att skapa den, lägga ner pengar på produktion och tillverkning utan istället tagit ett steg tillbaka och tittat på hur vi skulle sälja produkten, vem som ville köpa den, ville någon köpa den? Och hur skulle vi egentligen sälja den?

Något liknande skrev en blogg-läsare till mig häromdagen och berättade om. Hon hade också missat att göra en ordentlig marknadsundersökning och förutom att hon var så säker på sin idé underskattade hon sina konkurrenter. Det är mycket lätt att tänka att man själv ”gör det mycket bättre” utan att egentligen har analyserat vad det krävs för att göra något bättre och varför denna konkurrent egentligen lagt sig på just den här nivån.

Så var inte så förälskad i din idé som vi var, lägg krut på en marknadsundersökning istället för att börja producera hemsidor, marknadsföringsmaterial och luta dig tillbaka och hoppas att det hela säljer.

Ta reda på vad din målgrupp tycker om din produkt:

  1. fråga personer i ditt nätverk om dom skulle vilja köpa den, sannolikt säger dom ja, och när dom gör det så säg att ”här är produkten – köp den nu”. Om dom genast köper den kan du vara rätt säker på att du är på rätt väg
  2. gör en mer djupgående undersökning, intervjua ett par personer  mer djupgående om vad de tycker om produkten, konkurrenterna
  3. testa även produkten på personer som du inte direkt ser som din målgrupp. Ibland kan faktiskt någon helt annan målgrupp tilltalas av det du vill sälja och ge dig mycket viktig information som kan hjälpa dig vidare för att nå ut med din produkt

Så spara pengar och onödigt jobb helt enkelt genom att våga dela med dig av din nya kärlek