Misstag 11: Du skämtar om din kund

Det här misstaget tänkte jag egentligen inte skriva om för det torde vara så självklart. Kunde har (ju nästan) alltid rätt och man är ålagd att vara kunden till lags i en profesionell relation som bygger på ömsesidiga överenskommelser. Och i dessa ligger inte att skoja om sin kund, framför allt inte i närheten av sin kund!

 

Det torde vara självklart men häromveckan upplevde jag en fullständigt olidlig föreläsning under en föreläsningsdag. Föredragshållaren gjorde det otvivelaktiga övertrampet och inledde med att skämta om publikens dialekt. Hon kom alltså inte från orten hon föreläste på och kanske menade att skoja om sin egen dumhet, men istället blev det ett hån av den lokala dialekten och på det följde en iskyla. Det blev inga igenkännande skratt, bekräftelser från publiken och jag tror i alla fall att hon fick INTE någon ny kund efter denna ödesdigra fadäs.

Vad tycker du? Finns det någon situaton det är okej att skmta med sin kund på?

och glöm inte att hitta mig på Linkedin 🙂


Nyhetsbrev