Min blankettfobi kom nästan tillbaka

Hanna Brodda

Publicerades: 21 mars, 2011

Sitter här och gråter över momsen. Man ska inte gråta över spilld moms, jag vet, men det är inte riktigt momsen jag gråter över. Det är blanketten.

Som ung hade jag blankettfobi. Att allt jag ville säga skulle pressas in på en väl avpassad sida gav mig tankeblockeringar. Blanketter kräver ofta ett EXAKT svar. Livet är inte alltid ett ja, eller nej, svart eller vitt, men de flesta blanketter tar inte hänsyn till det. När väl en blankett från CSN, högskoleverket eller a-kassan är ifylld, även om det är fel ifyllt, kan de svar man gett förfölja en under mycket lång tid. Blankettfobin växte och varje blankett gav mig en känsla av att det jag ville, ansökte om eller hoppades på inte skulle gå.

Med åren har det där släppt. Blanketterna är inte lika livsavgörande längre och som medborgare-myndighetskommunikationsmedel fungerar de ganska bra.
Är något oklart är förklaringen oftast bara en fotnot bort. Jag har fått ett gott självförtroende för blanketter och tror om mig själv att jag klarar de flesta blanketter.

Sedan kom momsblanketten. Den envisas med att komma var tredje månad. Varje gång lyckas jag lära mig mitt svåra bokföringsprogram från Visma, komma på hur moms fungerar och vad som är den ingående och vad som gör den utgående. Sedan bokför jag det där och trycker ut en momsrapport. När sedan blanketten ska fyllas i blir det svart. Blankettfobin kommer krypande tillbaka. Jag förstår inte vad som står. Rutorna flyter omkring och självförtroendet är som bortblåst. Då och då har jag tagit fram blanketterna och tittat lite på dem som en form av kognitiv beteende terapi. Hej, blankett, jag är inte rädd för dig.

I dag tog jag på mig min strängaste min. Nu du, momsblankett, ska jag minsann klara av dig. Hela dig.

Medan jag läste kom jag på vad det var för fel. Det är inte min fobi som spökar, blanketten är objektivt obegriplig.

Första rutan gick bra, den om momspliktig försäljning, men den andra. Där gick jag bet:
“C. Momspliktiga inköp vid omvänd skattskyldighet” I fotnoten står det: “Du behöver bara fylla i dessa rutor om du köpt varor eller tjänster som du själv ska redovisa den utgående momsen för (omvänd skattskyldighet).”

Nej, jag förstår inte. inte förklaringen heller.

Då är jag ändå journalist, svenska språket är mitt och aktiebolagets främsta verktyg. Men hur blir det för den stackare som har en byggfirma och inte jobbar med skrift hela dagarna, eller kanske inte ens har svenska språket som modersmål. En riktigt obegriplig blankett leder inte bara till dålig kommunikation mellan myndigheter och människor, utan folk kan ju bli skyldiga enorma summor virtuella pengar som inte finns. En sådan “omvänd” rättsprocess där det man själv skrivit ska bevisas oriktigt tar mycket tid från ett gäng som redan är extremt tidspressade (läs egna företagare). För att inte tala om samhällskostnaden för Skatteverkets jobb med alla obegripliga svar och blanketter som ska skickas tillbaka för komplettering. Undertecknad är en av de som tär på de resurserna.

Att förmedla något krångligt, på ett enkelt sätt, är det svåraste som finns. Men det går. Snälla Skatteverket, ta in en översättare och våga göra blanketterna ännu enklare!