Mer om det där som kunderna älskar

Hej!

Läste du mitt förra inlägg så vet du att jag var lite grinig. Jag hade träffat flera oengagerade säljare som inte gjorde sitt bästa.

Häromdagen blev jag däremot glad. Jag fick träffa deras motsats. Och detta på ett oväntat ställe. På Apoteket.

Jag hade huvudvärk och stod i kön för att köpa en ask huvudvärkstabletter. I kassan satt en kille som VERKLIGEN gjorde sitt jobb.

Varje kund som skulle betala fick frågan om veckans erbjudande, där en liten del av priset gick till välgörande ändamål. Han var trevlig, vågade argumentera och gick på flera avslut om kunden tvekade.

Och som han sålde.

Mer än varannan köpte något extra enbart för att han gjorde sitt jobb och frågade. Alltså en avslutsfrekvens på mer än 50 %. På merförsäljning.

För mig var det ett lysande exempel på någon som tar sitt säljjobb på allvar och som vågar göra det lilla extra.

Apropå det.

Tack för alla fina mejl jag fick efter förra inlägget. Det här brevet visar verkligen hur det kan löna sig att anstränga sig lite?

”Ny på marknaden i Sverige, besöker en kund för första gången och får mycket liten feedback på det vi pratar om. Trist! Kändes inte något bra. Med vidare telefonkontakt förstår jag dock att kunden har intresse att testa vår produkt för att se om den fungerar hos honom, men han vill testa imorgon.

Knicken var att få den till kunden. Lagret var ca 50 mil bort.

Men helt sonika köpte jag tillbaks från en annan kund, hämtade dessa kl 06 på morgonen och levererade 2 exemplar till min nya kund kl 07.00, innan han skulle börja använda produkten.

Det resulterade i tre inköp av produkten samt flera liknande. Dessutom köpte kunden senare en annan produkt till ett betydligt större ordervärde.

Vänliga hälsningar
Björn”

Snyggt! Eller hur? För att komma på idén att lösa den här typen av säljfrågor krävs ett engagemang utöver det vanliga. Björn gjorde det lilla extra för kunden och sålde massor. Precis som killen på Apoteket med en avslutsfrekvens på 50%.

Lycka till med säljveckan!

Max

PS. Missa inte Inspirationskalendern 2010, den skräddarsydda almanackan för dig som gör affärer. Mer info får du HÄR

 


Nyhetsbrev