”Man får så många kunder som man förtjänar”

Jag har som majoriteten av svenskarna fått ett ryck inför sommaren och börjat träna. Men till skillnad från tidigare år, då jag fick förlita mig på att jag hade en hurtig kompis som ville följa med ut i spåret, vänder jag mig nu till en trognare vän – mobilen.

Två smarta appar som nu ska hjälpa mig att komma i mitt livs form är Runkeeper, en löparapp som ger mig ett schema baserat på mina mål, och Lifesum (tidigare ShapeUp Club) som håller koll på maten och energiinnehållet.

Den senare är extra kul att använda eftersom jag för några år sedan intervjuade grundarna till appen: Tove Westlund och Martin Wählby. Då, 2012, var appen fortfarande rätt ny. Idag har flera miljoner människor använt den för att komma i form och bolaget har gått från att omsätta några hundra tusen kronor till över 10 miljoner. Nu pumpar dessutom Bauer Media och SparkLabs Global Ventures in 6,7 miljoner dollar i appen.

Jag är inte förvånad – Lifesum är både superenkel och rolig att använda. Men den bästa funktionen upptäckte jag igår: genom ett enkelt knapptryck kan jag koppla ihop den med min andra favoritapp, Runkeeper! Idag när jag tog en löpartur behövde jag inte lyfta ett finger för att min sträcka skulle bokföras i båda apparna.

Nej, att Lifesum (och även Runkeeper) har gjort succé är inte konstigt. Men jag är ändå nyfiken på vad grundarna har haft för strategi och knep för att ta sig dit de är idag. I jakten på svaret letar jag upp den gamla artikeln där jag intervjuade dem i Driva Eget.

Och som vanligt när det gäller företagande finns inga genvägar. I artikeln säger Martin Wählby:

– Man får så många kunder som man förtjänar. En bra app blir hajpad och nedladdad – en halvdålig försvinner rätt snabbt. Därför ska man inte bli skrämd av konkurrensen.

Ett citat som kan appliceras på alla typer av företag!

lifesumomslag

Lifesum (tidigare ShapeUp Club) – och grundaren Tove Westlund på Driva Egets omslag 2012.


Behandla kunden som din gäst
Så skapar du en vinnande företagskultur

Behandla kunden som din gäst

Ett enkelt hej med ett leende gör skillnad för kunden. Experten tipsar hur du skapar en vinnand...

Nyhetsbrev