Lyckas som frilansjournalist, del 4: Lär dig pitcha

Det finns mängder av sätt att komma på bra artikelidéer, och när du väl kommit in i ”flowet” kommer du att gå runt som en enda stor idéspruta – det kan jag lova.

Men mejl från bloggläsare säger att ni vill komma vidare och veta hur man pitchar dessa idéer, så jag tänkte snacka lite om det och kan återkomma till idégenereringen igen.

Det finns en massa olika sätt att pitcha idéer, men de flesta brukar mejla in en eller flera synopsis till redaktionschefen på tidningen. Alternativt chefredaktören, det är lite olika. Jag brukar säga till folk att ringa också, men ärligt talat följer jag inte det rådet själv. Bara om personen i fråga inte svarar – då ringer jag. Dock ser jag hur min kontorskollega Erik Olkiewicz, som är en sjukt framgångsrik frilansjournalist, nästan alltid ringer. Så det verkar vara ett vinnande koncept.

Men vi tar det där med mejlen först, känns ju lite mer säkert.

___________________________________________________

Mina ”pitch-mejl” är alltid uppbyggda så här:

Del 1) Ett hurtigt ”hej!” och en kort mening som säger hur mycket jag tycker om tidningen i fråga. Gärna med en kort grej om att jag gillar deras senaste tema eller nya look, något lite extra alltså.

Del 2) En kort presentation av mig och vilka andra tidningar jag skrivit/skriver för. Har du inte skrivit för några innan, säg att du jobbar som frilansjournalist kort och gott. Skulle de syna bluffen får du väl säga att du skrivit för Bäverbladet (min f.d. bostadsförenings nyhetsblad, för övrigt ett konstigt namn som ger märkliga associationer).

Del 3) Kort synopsis – fem meningar var ungefär – av tre till fem artikelidéer. Varför så många? Tja, dels har du tre till fem gånger större chans att sälja in en artikel. Dels känner de sig kanske tvungna, när du nu lagt ner så mycket energi, att ta åtminstone en. Eller i alla fall svara. Viktigt att varje synopsis har en bra rubrik som direkt berättar vad artikeln handlar om. Det visar att du har koll på läget och kan hitta en bra vinkel. Dina synopsis ska vara som små miniartiklar på fem meningar, inte flummiga ”tankar” som redaktören sedan ska göra något av.

___________________________________________________

Har du inte hört av dem inom en vecka kan du mejla igen och sedan ringa. Om du inte får svar efter det – satsa på en annan tidning och återkom någon månad senare med nya idéer. Håll inte på och tjata om samma idéer, hade de gillat dem hade de huggit efter två mejl och ett samtal. Redaktören är kanske konflikträdd.

”Men de svarar ju inte!”, ”Det funkar ju inte!”, Det är inte så enkelt!” tänker du kanske. Nej, jag vet, det är sällan så enkelt. Så mer om det i nästa inlägg!


Nyhetsbrev