Läsarfråga: Hur kommer jag på idéer med ”wow”-faktor?

Hej alla härliga bloggläsare! Jag fick en fråga på Facebook som jag tänkte svara på …

FRÅGA: Hej Camilla! Kan du inte skriva mer i bloggen om the wow-factor? Det känns som att jag levererar idéer som är liksom ”bra”, men ändå bara några idéer i mängden. Det känns också som att har man riktiga bra grejer så är det lättare att ta betalt från början och då har man ju satt en standard. Right? Så snälla: Blogga mer om the wow-factor!

SVAR: Tack för din fråga! Du har rätt i att riktigt bra artikelidéer är lättare att sälja in och kanske även något man kan ta mer betalt för (ibland). Framförallt är wow-idéer viktiga när du kontaktar en helt ny uppdragsgivare.

Men vad är egentligen en artikelidé med wow-faktor? Inte alltid vad man tror.

För det första: vad som är en riktigt bra artikelidé är så subjektivt. Vad du tycker är en fantastisk idé kanske tidningen tycker är rätt ljum. Och omvänt: vad du tycker är en B-grej kanske de fullkomligt älskar. Man vet aldrig. Därför är det bättre att testa sig fram och få iväg sina ”vanliga” idéer, än att låta dem stanna i datorn av rädsla att de inte är tillräckligt grymma.

Sen finns det såklart några saker man kan tänka på för att öka sina chanser till att ge en idé ”the wow factor”. Här är några sådana som jag spontant tänker på:

1. Den MÅSTE passa tidningen
Jag tjatar om det hela tiden, men det är så jäkla viktigt och en artikelidé som verkligen passar tidningen har wow-faktor för uppdragsgivaren. Så är det bara. Och den ska inte bara passa in på ämnet i fråga (typ: flugfiske eller företagande), utan på hur tidningen vinklar sina artiklar. Typ ska det vara: ”Rosor är nya trädgårdstrenden” eller snarare ”Så lyckas du med rosorna”? Det är frågan du ska reda ut!

Ett enkelt sätt att testa din idé på ovanstående är att göra så här:

  • När du har en artikelidé, plocka då upp tidningen du vill pitcha den till och fråga dig själv: under vilken vinjett (avdelning) ska min idé ligga? Hitta en vinjett som den passar in under.
  • Studera artikeln/artiklarna som redan ligger under denna vinjett.
  • Fråga dig själv: Hur ska jag vinkla min idé så att den är i samma stil som artiklarna här? Ska du vinkla på en person? Ett ämne? I guideform? Med en expert som huvudfokus? Med nyhetsvinkel? Osv.

2. Den har en ”fräsch” vinkel
Att stressa ner i höst, VD-bonusar eller varför inte den gamla godingen hur man får bättre självkänsla – alla är de bra exempel på uttjatade vinklar. Därmed inte sagt att ämnena i sig är gammal skåpmat – det gäller bara att du hittar en ny vinkel. Att få till skarpa, aktuella eller annorlunda vinklar är inget jag kan avhandla i ett bloggstycke men man får helt enkelt vända och vrida på sin idé och fråga sig själv: vad är annorlunda och intressant här? Hur gör jag det här på ett nytt sätt? Ibland är det kanske att vända helt och hållet på vinkeln, typ ”därför är bra självkänsla DÅLIGT, visar ny forskning”. Gå gärna ihop med någon annan och bolla.

3. Den sticker ut bland personporträtten
Många frilansjournalister säljer in personporträtt eller ”en intervju med…”. Konkurrensen här är därför stentuff. Men personporträtten/längre intervjuer är ofta bara är en liten del av tidningen. Resten kan bestå av nyhetsartiklar, tester, guider, plocksidor och en massa annat underbart. Jag skrev till exempel sådana där ”Det hände sedan”-artiklar till Aftonbladet (typ ”Det hände med Robinsondeltagarna 2008) när jag började som frilans. Och tester är fortfarande en av mina bäst säljande artikeltyper. Bläddra därför i tidningen och kolla vilka ”icke-klassiska” artiklar du kan sälja in. En artikeltyp som sticker ut = wow-faktor!

4. Den har ett bra case
Case är alltid bra för att hotta upp en artikel med och få den mer unik. Själv läser jag extremt mycket bloggar (dock inget jag rekommenderar att göra i den omfattningen jag gör eftersom det går minst en-två timmar om dagen åt eländet, precis blivit besatt av tårtbloggar och redan bränt halva dagen åt att kolla in gräddskapelser med chokladdoppade jordgubbar, FAN!) och här får jag ibland bra uppslag till artikelidéer. Framförallt hittar jag bra case. Har du ett ämne som du vill skriva om kan du bara googla det tillsammans med ”blogg” och sätta igång att leta. Typ: ”hon stal min identitet på nätet blogg”. Du kan också leta hos olika föreningar, efterlysa på Facebook, på sajten Hjälp en journalist eller gräva på andra sätt.

5. Om inget annat funkar…
Ta till något av följande tre ämnen: sex, pengar eller vikt. Eller framgångsstorys. HÄR skriver jag mer om det.

Hoppas att du fick några användbara tips! LYCKA TILL!

kram Camilla

Istockphotos.

PS: Nu tar jag snart sommaruppehåll, men innan dess kommer jag och ytterligare en person att lansera en rolig sak! Jag drar ut ett mejl när det sker, men titta gärna in här också.

PS2: Vill du få ett mejl varje gång jag uppdaterar bloggen? Skicka ett HÄR så skriver jag upp dig på mitt mejlutskick.


Nyhetsbrev